Maja Nilsson
    Jag går sista året på samhällsprogrammet och har därför börjat tänka på vad jag vill arbeta med i framtiden. Då har jag kommit fram till att något inom vården skulle passa bra. Förra året läste jag naturkunskap 2 och matte 2b och fick godkänt i båda kurserna. Därför blir jag behörig till sjuksköterskeprogrammet men inte till läkarprogrammet. Nu funderar jag på om det är värt att lägga ett år på att plugga de kurser som krävs till läkare, eller om jag borde satsa på sjuksköterska. För att notera är jag beredd att plugga i flera år, men jag är inte säker på om det är värt att lägga 7 ytterligare år åt att plugga till läkare. Mvh

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Maja! Du måste bestämma själv om det för dig är värt att plugga i sju år för att bli läkare eller om du vill direkt efter gymnasiet söka till sjuksköterskeutbildningen. Efter ssk/programmet kan man på sikt vidareutbilda sig till specialistsjuksköterska eller till barnmorska. Sjuksköterska kan också jobba som t.ex transplantationkoordinator, skolsköterska eller läsa vidare för att bli forskare och/eller högskolelektor.