Maria
    Vad kan man bli om man väljer att läsa sambeteende på gymnasiet? Kan man bli läkare, tandläkare om man går den linjen? eller måste läsa extra kurser efteråt? Jag vill slippa läsa natur men ändå bli läkare, vad finns det för möjligheter?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Maria,
    behörighet till Läkare är
    Matematik 4, Fysik 1och 2, Kemi 1 och 2, Biologi 1 och 2
    och alla de kurser läses som obligatoriska på just Naturvetenskapsprogrammet inriktning Naturvetenskap.
    På alla andra program och inriktningar måste man "fixa och trixa" och det är inte säkert att det går att få in alla de kurser i din studieplan.
    Teknikprogrammet ligger bra till - där är det bevisligen möjligt (fast inte kan garanteras) att bli behörig till Läkare.

    Ett alternativ för dig som inte vill läsa på NA är att du läser ett annat program men lägger till Matematik 3 för att efter gymnasiet kunna söka ett Naturvetenskapligt basår på högskolenivå. I fall du inte vill eller inte kommer in å ett Naturvetenskapligt basår, kan du komplettera på komvux. Det går att hinna komplettera under två terminer (i fall man är beredd att läsa på lite mer än heltid).

    En liten fundering - i fall du inte gillar NO ämnena, varför vill du satsa på yrke Läkare?
    På läkarutbildningen är det extremt mycket NO ämnen och under lång tid också - 5,5 år.

    Hoppas du fick nu svar på din fråga. Hör av dig annars... *L* :-)
    Mikael SYV
    • : Okej, tack för svaret! Jag vill söka linjen natursam. Jag undrar om man kan man bli läkare då? Jag gillar No ämnena men funderar på att naturnatur kanske blir lite för svårt för mig :-)
    • : tandläkare* menar jag
    • Mikael : Behörighet till Läkare och Tandläkare är samma. Man måste ha godkända betyg i Fysik, Kemi, Biologi 2 samt i Matematik 4. Dessutom är det alltid Grundläggande behörighet som man behöver ha till alla högskoleutbildningar. Mvh Mikael SYV