Brendan
    Hej!
    Jag har funderat kring utbildning efter gymnasiet!
    Det är så att att jag vill bli läkare, och om jag lyckas komma in och slutföra utbildningen, finns det någon väg att bli en forskare. Jag är väldigt intresserad av människans uppbyggnad, hur olika delar hänger ihop, och vad som händer när en del slutar fungera eller påverkas typ av yttre faktorer.
    Jag vill bli hjärnforskare, hjärtforskare, jag vet inte vad, men något upptäckt och experimentera en massa.
    Vilken väg tycker ni jag ska gå. Att gå naturvetenskapsprogrammet på gymnasiet är något jag redan vet men hur ska man gå vidare sedan?

    MVH,

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Brendan!
    Eftersom det är mycket svårt att komma in på läkarprogrammet i Sverige och du vill ju egentligen forska inom biologi, anatomi eller liknande - så är kanske Biomedicinsk analytiker en bättre passande utbildning för dig, http://www.framtid.se/yrke/biomedicinsk-analytiker

    Du kan också läsa "ren biologi" på högskola/universitet och söka sedan en doktorandtjänst (som är till hälften arbete och till hälften studier, kan man säga - man kan under fyra år skriva doktorsavhandling och utföra en del arbete på institutionen, t.ex. undervisa på deltid - och så får man lön under sin doktorandtjänst). På så sätt kan man bli Biolog http://www.framtid.se/yrke/biolog och/eller forskare inom Biologi och/eller högskolelärare i Biologi.

    Du kan redan nu börja samla material till ditt gymnasiearbete, en obligatorisk kurs i åk3 - spara länkar till de sidor som du tycker är intressanta, prata med din lärare i biologi, berätta om ditt intresse och be om tips.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA