Malin
    Hej! Jag vill studera till speciallistsjuksköterska inom psykiatrisk vård. Men jag vill efter jag har utbildat mig färdigt arbeta för läkare utan gränser. Jag såg då att det krävs bl.a att man har minst två års yrkeserfarenhet inom relevant verksamhet och absolut inom somatisk slutenvård. Relevant verksamhet kan vara barn, infektion, medicin, kirurgi, ortopedi, gyn. Inom vilket område inom psykiatrin motsvarar erfarenhet som de verksamheterna jag nämnde?
    • Anna : Om jag är "Tvungen" att svara - då svarar jag "barn", men egentligen är det en fråga till Läkare utan gränser för att det är deras bedömning som kommer att gälla.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Malin,
    eftersom det är för Läkare utan gränser som du vill jobba och det är "deras" regler - då är det absolut bäst att fråga just där, alltså hos Läkare utan gränser.
    Sedan, kan ju deras regler ändras också - om några år... så,     det som krävs idag kanske inte kommer att krävas om några år; kanske då ett års arbetslivserfarenhet räcker eller tvärtom, de kan börja kräva minst 3 års erfarenhet, till exempel och det är inte säkert de själva kan idag svara på frågan vad de kommer att kräva om några år. Men ingen annan kan bättre än dem svara på din fråga, för att det de som "äger" den frågan (och därför bör också ge dig svar).