Elev x

    Hej! Har en läkare rätt att välja en patient? Om en läkare exempelvis endast vill behandla patienter av ett visst kön på grund av religiösa skäl, inte av rasistiska eller andra typer av fientliga anledningar, har den läkaren rätt att göra det i Sverige?

    • Mikael : Nej, det tror jag inte att läkaren har sådant rätt. En intressant fråga, dock! :)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Elev x,
    om vi tänker på akuta fall - om du som läkare är ensam verksam på akuten... och det kommer in en patient som är döende och är helt beroende av dig för att rädda hans/hennes liv! Funkar det då att avstå från att behandla patienten pga hans/hennes kön?
    Ett annat exempel - om personen har "oklar köns-identitet" - det finns forskningsresultat som påvisar att ca 1 barn på 2.000 födslar föds med oklar könsidentitet och det finns flera olika varianter: kromosom-fel eller att barnet har både kvinnliga och manliga könsorganen eller inga alls... ska du som läkare behandla de individer som inte själva vet om de är "man" eller "kvinna"?

    Tänkt dig även att du inte är i tjänst, utan flyger, eller åker buss eller går på gatan och så händer det att en person fick hjärtstillestånd eller annat tillstånd som direkt hotar hans/hennes liv - ska du då avstå från att rädda livet pga personen är av "fel kön"?

    Och så vill jag också fråga dig: hur skulle du känna om din föränder, syskon (bror eller syster), bästa vän eller ditt eget barn ej blev räddad pga läkaren vägrade ingripa pga personen hade "fel kön"?

    Det funkar, liksom, inte att svenska staten ska lägga minst en miljon kronor på att ge läkarutbildningen till ngn som sedan ska vägra behandla folk pga deras kön (oavsett om det är religionsgrunder eller andra grunder som ligger som grund).
    Hälsningar
    Mikael
    P.S: kika på Hippokrates Ed t.ex på vardforbundetbloggen.se/vastbloggen/2015/02/03/hippokrates-ed