Tabasom
    Hej!
    jag har vård och omsorg utbildning och vill förtsätta till läkareprogram.
    undra om man kan komma in på läkareprogrammet via basår,vilket vill jag veta att om man pluggar i komvux och då får godkända betyg inom (Fysik1,biologi1,kemi1,matte3) +grundläggande behörighet, då söker man till basår och efter att man fick kalara basåret kan man söka läkare programmet i alla universitet eller bara inom det universitet som läste basåret eftersom då har man ett grantiplats.
    _och även vill veta efter basåret kan man söka läkarprogrammet utomlands eller?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Så vitt jag vet erbjuds inte garantiplatser på läkarprogrammet - men om du fick annan info får du gärna berätta varifrån du gick info.

    Till naturvet basår krävs det grundläggande behörighet och matte 2 eller matte 3, olika på olika lärosäten. Har man godkända betyg i de kurser du nämner, t.ex i fysik 1a mm kan man söka till basterminer, om man hittar någon passande bastermin.

    Sök till komvux, till folkhögskolorna och till basår samtidigt. Får du erbjudande om flera platser, kan du välja  var du vill läsa!

    Studie- och yrkesvägledare
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Utomlands finns det olika krav på att komma in på Läkarutb - bäst att direkt höra med just den skola där man vill läsa utomlands och fråga vad deras krav är; ofta kan man hitta den info på skolans hemsida. Ofta räcker det med behörighet i de flesta länder, om man är behörig i Sverige, men man kan behöva ha vissa språkkunskaper - i "undervisningsspråket" dvs om undervisning är på tyska, måste man kunna tyska på den nivån att man klarar av att ta till sig kunskaper på Läkarutb ... Är undervisning på engelska, kan det krävas att man gör tester i eng eller att man har godkänt betyg i eng 7.

    Liselotte