Alethia
    Hej!

    Jag undrar om "white coat cermony" finns på läkarprogrammet i Sverige?
    Samt om man får ha en läkarrock på sig när man jobbar i sjukhuset?
    Tacksam för snabbast möjliga svar!

    MVH
    Jade

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jade
    White coat ceremony finns sedan 1993 i usa, se info på students-residents.aamc.org/choosing-medical-career/article/medical-student-perspective-white-coat-ceremony.
    ang. hur det är på svenska utbildningar kan jag faktiskt inte svara på... vet inte det.
    Är det viktigt? varför är det viktigt för dig?
    Om du idag är 16 år, går du 3 år på gymnasiet och sedan finns planer på att läkarprogrammet i Sverige blir sex-årigt /idag är det 5,5 år/... så der dröjer 9 år innan det blir aktuellt för dig; och på den tiden mycket kan ändras... men om du vill snarast få svar om hur det är idag, vänd dig med fördel till lärosätena som erbjuder läkarprogrammet.
    Och detsamma gäller även din andra fråga om "läkarrock när man jobbar i sjukhuset"... fråga på läkarutbildningar. Jag kan tänka mig att läkare på sjukhus utför väldigt olika uppgifter; det är t.ex stor skillnad på hur en opererande kirurg är klädd och en psykiatriker är klädd... läkare kan också ha administrativa tjänster, då kan då ha valiga "kontorskläder" på sig.
    Läkare >>> är ett samlingsnamn för ett stort antal olika läkaryrken och de kan behöva ha olika sorters kläder på sig på sina olika arbetsplatser.