Angelica

    Hej! Jag går andra året på det naturvetenskapliga programmet. Efter gymnasiet vill jag studera till läkare i Sverige. Jag är från Colombia och är Colombiansk medborgare, jag skulle vilja jobba där i framtiden och undrar därför om svensk lärarlegitimation är giltig i Colombia?

    Bästa hälsningar Angelica

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Angelica,
    vi på FRåGA SYV kan tyvärr inte svara på frågan hur man i Colombia ser på svensk läkarlegitimation. Du måste fråga myndigheterna i Colombia om det.
    Jag tänker också så här: om du läser andra året på gymnasiet nu, så kan du som tidigast komma in på läkarprogrammet hösten 2022. Sedan tar det 6 år att läsa på läkarprogrammet. Det är alltså om tidigast 7-8 år som din fråga blir aktuell. Och vilka förändringar i Colombia som kan ske på så lång sikt är det nog ingen idag som vet.
    Om jag får gissa så skulle jag tro att med ngn komplettering (kanske språktest, någon kurs och kortare praktikperiod i Colombia) borde man kunna "omvandla" sin svenska läkarlegitimation till de dokument som krävs i Colombia för att kunna få anställning som läkare, - men det är som sagt endast min gissning... fråga gärna myndigheterna i Colombia som tar hand om reglerna kring med.yrken i Colombia.
    Hälsningar
    Mikael