Hej!
    som reglerna för antagning till svenska högskoleutbildningar ser ut idag, så konkurrerar man till utbildningar på grundnivå, alltså de utb., som inte kräver, för behörighet, högskolestudier, - med meritvärde (på gymnasiala betyg), högskoleprovsresultat och/eller med omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola. Alltså ngn hänsyn tas, som regel, inte till tidigare studier på högskolenivå, men om man söker i AU (alternativt urval) kan tidigare högskolestudier vara "ett plus". Men jag rekommenderar också tänka på följande: studiemedel från CSN på högskolenivå kan man få som längst i 6 år, 12 terminer. Om man först tar studiemedel för att läsa i 3 år, har man då endast 3 år kvar... och psykologprogrammet är 5-årigt, och läkarprogrammet är idag 5,5 år men blir snart 6-årigt.
    Om AU - var god se info på https://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola