Anton
    Hej!
    Jag har kämpat med mina betyg i något år nu och har fått ett bra högskoleprovsresultat. Jag vill ni komma in på läkarprogrammet men jag förstår inte riktigt hur det är att utbilda sig till det. Jag kan förstå att det är tufft men hittar inget lämpligt svar om VEM SOM KLARAR LÄKARPROGRAMMET. Jag har tittat på olika forum och där står det om att man måste ha 125 i IQ är det så? Kan förstå att det inte är lätt för er heller att säga att en med 125 i IQ klarar programmet. Kan man få hjälp på läkarprogrammet om man har läs ock skrivsvårigheter vilket jag har och det är det som gör att jag vågar inte att ta steget. Jag har fått hjälp med det här på gymnasiet och efter gymnasiet vilket har gjort att jag har kunnat nå mina betyg och högskoleprovsresultat.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anton,
    du förlorar inget på att söka till läkarprogrammet. Även om du kommer in, men ej vill läsa - kan du bara lämna återbud, dvs säga att du inte vill ha platsen.
    Även med mycket höga betyg, är det inte garanterat att man kommer in. Det kan bli så att platserna är färre än antal sökande med det högsta möjliga meritvärdet, 22.5 och/eller med det högsta möjliga resultatet på högskoleprovet 2.0.
    Om du söker men inte kommer in, är det i så fall en "icke-fråga" om hur svårt det blir just för dig att läsa på läkarprogrammet. För att det ska bli en aktuell fråga, måste du först få plats på utbildningen.

    Ang. IQ på en viss nivå, så känner inte vi på Fråga syv att några sådana pålitliga uppgifter finns... det är ju långt ifrån alla som går på läkarprogrammet som över huvudet taget gör en IQ-test. Jag tvivlar därför på att det finns någon pålitlig statistik "på den fronten".
    Du har rätt när du skriver att det svårt för oss att svara på om det blir för svårt för dig att läsa på läkarprogrammet; mycket handlar om motivation och prioriteringar man gör, ex. om man väljer att avstå från fester och träffa kompisar till förmån för att lägga tid och ork på att plugga, eller om man inte gör det.
    Saker och ting kan också förändras i livet... vissa hinder kan uppstå i framtiden som idag ännu inte finns och tvärtom man kan få hjälp från "oväntad källa", ex. kan någon komma på en ny metod som hjälper mot dyslexi... eller ngt. annat kan dyka upp som kommer att underlätta för dig. Därför vill jag råda dig att söka till Läkarprogrammet och om du redan sökt och kom in - börja läsa. du skriver att du inte vågar "ta steget", men är det steget att göra ansökan? eller är det steget att acceptera erbjuden studieplats?
    Oavsett var i processen du befinner dig, om det är så att bli läkare är din dröm - sök till programmet. Om du redan kom in - acceptera din plats och börja läsa. Lycka till!

    Julia syv

    Ang. vad folk skriver på olika sajter - så måste man vara rätt så kritisk. Olika personer skriver av olika anledningar; vissa överdriver rätt mycket. Och det som stämmer på dem behöver inte stämma på dig. Ex. om någon tycker att någonting är "svårt" kan då en annan person tycka att samma sak är mycket lätt. Vi alla har olika förmågor och är olika duktiga på olika saker.