Wokrdz

    Hej Jag har tog studenten redan förra året och har bestämt mig att ta en paus från plugg några år. Jag gick samhällsvetenskap programmet inriktning beteende. Jag läste bara matte 1b och 2b för jag var rätt säker på vad jag ville plugga sen på universitet, så kände matte 3 inte behövdes. Nu sitter jag här och tänker att jag kanske vill satsa på läkarlinjen istället. Jag har tänkt söka in med hp poäng och där borde mina resultat redan vara tillräckliga. Det jag undrar är: ifall jag läser till matte 3 på komvux föratt kunna gå ett naturvetenskapligt basår, kommer detta påverka mina möjligheter att kunna bli antagen? Som jag förstått det blir man satt i en särsklid urvalsgrupp när man söker in efter att ha kompletterat på komvux och söker in med sin merit, är det samma ifall man söker in med hp resultat? Hade verkligen uppskattat hjälp så att saker kanske klarnar för mig Tack, Stoffe

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Stoffe,
    naturvetenskapliga basår på olika lärosäten i Sverige kan kräva lite olika förkunskaper, t.ex räcker det med matte 2 för särskild behörighet till nat.vet.basåret på Malmö Universitet, se mau.se/sok-utbildning/program/NZNTC och vad jag kan se så är SEN ANMÄLAN öppen till den utbildningen till start 29 augusti 2022, så du kan göra ansökan nu, direkt. Behörighetskraven kan också ändras över tid...
    Som det är nu (juli 2022) så kräver nat.vet.basåret i Lund matte 3 (godkänt betyg i matematik 3b eller 3c). Vill du läsa i Lund, så behöver du först få godkänt betyg i matematik 3b eller 3c och det betyget kommer räknas in i ditt jämförelsetal som annars baseras på de betygen som ingår i ditt examensbevis. I betygsgruppen kommer du prövas med ditt meritvärde, som är summan av snittbetyget/jämförelsetalet + ev.meritpoängen; i HP-urvalet prövas du med resultatet från högskoleprovet. Oavsett i vilken grupp (eller vilka grupper) man ska prövas behöver man vara behörig (och bl.a ha alla kurser som krävs för särskild behörighet). Högskoleprovet befriar inte från kraven på behörighet.
    *****
    Om du söker nat.vet.basår där endast matte 2 krävs för särskild behörighet, då prövas du i BI, direktgruppen för att du är "direkt-behörig" utan kompletteringar.
    Söker du till nat.vet.basår där matte 3 krävs och du kompletterar med matte 3b eller 3c, kommer du prövas i BII, kompletteringsgruppen där även betyget i matte 3 är inräknat.
    Har du resultat från högskoleprovet prövas du även i HP-urvalet samtidigt som du prövas i betygsgruppen. Man kan prövas i flera olika urvalsgrupper samtidigt.
    Om du kompletterar med matte 3, men sedan söker till utbildning där endast matte 2 krävs, då ger matte 3 dig meritpoäng (+ 0.5) och du prövas i så fall både i BI och BII (i BI, direktgruppen prövas du med det meritvärde som du hade innan komplettering med matte 3; och i BII prövas du med det högre meritvärde som du får genom en komplettering med matte 3 som ger dig meritpoäng men skulle det vara så att du redan innan matte 3 har max meritpoäng, .t.ex genom moderna språk 3 och 4 och eng7, och betyget i matte 3 blir lägre än snittet av dina övriga betyg, då kommer inte matte 3-betyget höja ditt meritvärde och Antagning.se kommer i så fall bortse från matte 3-betyget, och du prövas i så fall endast i BI, direktgruppen).
    Om meritpoängen kan du läsa på gymnasieguiden.se/merit
    Tips" sök nat.vet.basår på Malmö Universitet, se om du kommer in - gör ansökan så fort du kan (när det är Sen Anmälan spelar det stor roll när man söker - det är typ "först-till-kvarn"). Det är helt ofarligt att söka till utbildningar. Även om du får plats men ej vill ha den, tackar du bara Nej i så fall... Tänk på att det tar lång tid att utbilda sig till läkare. Numera är läkarprogrammet 6-årigt. Du läser också förberedande år, naturvet.basår... du får läkarexamen tidigast om 7 år.

    • Wokrdz :

      Tack för svaret!

      undrar bara ifall det inte är så att de basår som endast kräver matte 2 inte innehåller alla kurser man behöver till läkar programmet. Jag kan inte hitta någonting om vilka kurser basåret i malmö innehåller. Kollar man på Basåret i lund är allt man behöver med men du säger själv det kan skilja sig mellan lärosäten

    • Julia :

      Se förteckning över kurser som ingår i basåret på malmö universitet på mau.se/program/utbildningsplan/NZNTC/20222 och du har rätt - kemi2 som du också kommer behöva verkar inte ingå. Men eftersom kemi1 läses på höstterminen kan du i så fall söka till komvux läsa kemi2 under vårterminen (vid sidan av studier på basåret). Kemi2 läses på 25% av studietakt (10 timmar per vecka) på 20 veckor. Nu ser jag att även biologi 1 och 2 ej finns i förteckningen men i så fall förstår jag inte varför de kallar utbildningen för Naturvetenskapligt/tekniskt basår, det är ju i så fall endast tekniskt basår. I Naturvetenskapliga basår ingår biologi, det är ju det som utgör skillnaden (på tekniska basår läser man ej biologi men det gör man på naturvetenskapliga basår).
      Du kan annars söka till komvux: matte 3 och 4, fysik1a och 2, biologi1 och 2 samt kemi 1 och 2. Det kurserna går på sammanlagt 850 gymnasiala poäng och utgör heltidsstudier i 42,5 veckor, alltså kan man hinna läsa alla de kurserna på 2 terminer.
      Naturvetenskapliga basår brukar också finnas inom folkhögskola - på ett antal folkhögskolor, alltså.