Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    För särskild behörighet till läkarprogrammet behöver du ha godkända betyg i gymnasiala kurser Fysik2, Kemi2, Biologi2 och Matematik 4. Du kan söka till komvux i den kommunen där du är folkbokförd och där läsa fysik1a och sedan fysik2; kemi1 och 2; biologi 1 och 2 och matematik 3 och 4. I matematiken är det kanske bra om du läser matematik 3c och sedan 4. Betyget i matte 3b eller 3c kommer ändå inte räknas in i ditt jämförelsetal och kommer med det inte påverka ditt meritvärde. På samma sätt kommer inte betygen i fysik1a, kemi1 och biologi1 räknas in men det är underliggande kurser som krävs ha kunskaper inom för att klara högre/överliggande kurser i samma ämne.
    Det är inte förbjudet att läsa på högskolenivå och på komvux samtidigt.