Hej

    Hej, jag gick samhällsprogrammet på gymnasiet men tog ingen examen därifrån, utan läste naturkunskap och matematik 2a på komvux och tog ut en examen då genom komvux. Har medel i meritpoäng. Undrar om jag kan söka till läkarprogrammet genom att läsa biologi 1&2, fysik 1&2, kemi 1&2 och matematik 3 och 4 på komvux och skriva högskoleprovet? Och vilken nivå är det man måste ha på matten, är det nivå 3a/3b/3c man behöver? Liksom specifikt 3c eller kan man välja nån av dom?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ida,
    på nivå 3 i matematik (inom svensk gymnasieskola) finns det två kurser: Matematik 3b och 3c. Godkänt betyg i en av de kurserna (vilken som) visar på att man har förkunskaper inför Matematik 4. Jag rekommenderar att du läser matematik 3c, pga c-spår i matte är mer inriktat på naturvetenskap, än b-spår som är mer inriktat på ekonomi.
    För särskild behörighet till läkarprogrammet behöver du godkända betyg i Matematik 4, Fysik 2, Kemi 2 och Biologi 2. Sök läsa fysik1a och sedan 2, Kemi 1 och sedan 2, Biologi 1 och sedan 2 och matematik 3c och sedan 4 - på komvux, eller sök till naturvetenskapliga basår som kan finnas på högskolor-universitet och på folkhögskolorna.

    • : Hej Julia, tack för svaret! en följdfråga: gör det något att jag läste matematik 2a istället för 2b/2c? liksom kan det bli en begränsning för att komma in?
    • Anna : Nej, det spelar ingen som helst roll att du läste matte 2a och inte 2b eller 2c. Du kan med godkänt betyg i matte 2a läsa 3b eller 3c och sedan matte 4.
    • : Okej, tack för snabbt svar!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer