helena
    Hej!

    jag har typ panik och behöver någon som kan svara mig på mina frågor. Det är så att jag går sista terminen och ska ta studenten. jag gjorde inte så bra ifrån mig i ettan och behöver komplettera 2-3 ämnen, för att kunna komma in på läkarprogrammet i lund. jag hade tänkt ta paus i en termin och inte söka in till sommar utan i januari typ.

    har dock sökt på internet och har inte hittat när det är sista datum att söka in till läkarprogrammet om man vill komma med i antagningen i januari 2019. Och är det möjligt att typ hinna komplettera två ämnen, och sen söka in i januari?? då jag kan träna typ under sommaren och börja göra prövning så fort prövningsdagarna blir tillgängliga?

    snälla behöver svar på dessa frågor då SYV på vår skola inte har kunnat ge mig något vettigt svar tyvärr!!

    2 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV

    Hej Helena,

    läkarprogrammet brukar ha start på våren - på några få orter enligt följande lista

    dock finns det inte någon uppgift om att läkarprogrmamet kommer att starta våren 2019 i Lund men du får givetvis höra med studievägledare och med utbildningsansvariga på läkarprogrammet i Lund, kika på www.lu.se.

    Om man söker till högskolestudier med start våren - brukar sista ansökningsdatum vara mitt i oktober och sista dag att komplettera med betyg - 1 december. De exakta datumen för ansöka till vårterminen 2019 är ännu inte "satta". De kommer upp - på www.antagning.se som är en sida där man gör ansökan till högskolestudier i Sverige.
    www.studera.nu - är en gemensam hemsida för de olika högskolorna/universiteten i Sverige. Där finns det rätt mycket info.
    Dock är de exakta uppgifterna om vilka studier som kommer att starta /eller i alla fall bli sökbara/ - dyker upp i "rättans tid", dvs kan dyka upp första dagen i ansökningsperioden. Till hösten 2018 börjar ansökningsperioden kl.13 den 15 mars 2018.
    Till våren 2019 bör ansökan börja i mitten av september 2018, troligtvis den 15 sept 2018.

    Du frågar om man kan hitta komplettera med 2-3 ämnen och hinna söka till vårterminen. Sista kompletteringsdag, då man bör ha alla betygen färdiga och uppladdade på Antagning.se - brukar vara 1 december.
    På så sätt går det tyvärr inte läsa kurser under hela höstterminen och bli klar till jul... man måste bli klar innan 1 december.
    Göra prövningar kan man hinna, om man är ute i god tid och har tur - hittar var man kan anmäla sig till prövningar; och om prövninstillfällena ligger så pass bra att man hinner få betyg innan 1 december.

    • : Men hur kan det då komma dig att om man kollar på antagning för urval 2 är läkarprogrammet i lund med?
    • : https://www.lu.se/sites/www.lu.se/files/antagningspoang-program-urval2-vt2018.pdf
    • : kolla länken
    • Ludmila : Det du länker till är info om antagning till Vårterminen år 2018. Det är 2 olika år... 2018 och 2019. Jag säger inte att de inte ska ta in till våren 2019 i Lund; jag säger att ännu finns det inte uppgifter OM DE SKA GÖRA DET ELLER INTE.
    • Ludmila : SÖK PÅ www.studera.nu - som är högskolornas/universiteternas hemsida /gemensam hemsida/ på Läkarprogrammet och välj VT 2019 - och Lund dyker inte upp... det kan bero på att uppgifterna ännu inte är inlagda... eller att de ej ska ta in.
    • Ludmila : Utbildningsutbud till våren 2019 behöver fastställas till 15 september 2018 då ansökningsperiod börjar. Vi kan alltid hoppas att Lund ska ta in på läkarprogrammet VT 2019 men innan 15 sept.2018 kan man inte vara säker...
    • : Okej jag kanske förvirrat det hela, om jag vill börja söka in till januari nästa år? kallas inte det för vt2019? och du skriver att de kanske inte kommer att ta in någon under våren, är det vanligt förekommande? för de har ju gjort det sedan 2016 , att de både tar in under hösten och våren..
    • Ludmila : Fråga de utbildningsansvariga på just läkarprogrammet i Lund. Uppgifter om att de på läkarprogrammet skulle i Lund ta in till utbildningen som startar VT2019 ännu inte finns på högskolornas gemensam sida Studera.nu
    • Ludmila : Det är bra att söka till flera orter. Då det är hörd konkurrens till läkarprogrammen - och vi rekommenderar därför att söka till många olika orter.
    • Ludmila : VT 2019 är = Vårterminen 2019 och det är utbildningar som startar under januari-juni 2019, dvs under tiden vårterminen varar.
    • : hur kan jag komma i kontakt med de ansvariga för utbildningen?
    • : men är det vanligt att den inte gör det? att de tar in under våren? för de har ju gjort det sedan 2016
    • Liselotte : Nu är det söndag idag, imorgon -måndag - är det rimligtvis möjligt att höra med Läkarutbildningen i Lund. Man kan ringa eller maila till Lunds Universitet och fråga om de redan nu vet om de ska till våren 2019 starta läkarprogrammet eller inte .
    • Liselotte : https://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-MAL%C3%84K finns det tel.nr och epost till två studievägledare för läkarprogrammet i Lund - Helena & Åse. Kontakta gärna dem.
    Läs alla kommentarer
    My SYV

    Hejsan, vi har kontaktat Lunds Universitet och fick nu svar från studievägledare på läkarprogrammet att de i Lund med "stor sannolikhet" kommer att starta läkarprogrammet på våren 2019.

    Mvh
    My SYV