Emilia

    Hej! Jag har haft det lite jobbigt med betygen under gymnasiet. Är naturligt bra på språk och SO-ämnena samt biologi(speciellt människokroppen), däremot går det inte så bra i resterande ämnen då jag har svårt att lära mig saker som inte intresserar mig. Jag är dock väldigt intresserad av hur människokroppen fungerar osv och skulle gärna läsa till kirurg. Tror tyvärr inte att jag kommer in på betygen dock vet jag att man kan komma in via HP. Frågan är väl egentligen om man "borde" gå läkarprogrammet om man har dåliga betyg men intresset finns. Vad borde man verkligen kunna/ha bra betyg i om man vill gå läkarlinjen? Som sagt är mina svagheter matte, fysik och kemi. MVH Emilia

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, att man kan komma in på läkarprogrammet via HP är sant men man måste ändå vara behörig, alltså ha grundläggande behörighet + godkända betyg i fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matematik 4. Resultatet på högskoleprovet måste också vara mycket högt, för att annars kommer man inte in på läkarprogrammet. Gör högskoleprovet och jämför ditt resultat med det som brukar ge plats på läkarprogrammet.
    Finns också andra yrken, som är "liknande" - i alla fall på ngt sätt "liknande" Läkare: se till ex. info om yrken Apotekare, Biomedicinare, Specialistsjuksköterska, Barnmorska.

    • : Okej tack så mycket!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!