fat
    Hej!
    1. kan du nämna alla kurser inom läkarprogrammet, det man studerar i universitet.
    2. Kan du nämna alla kurser inom Receptarie programmet, det man studerar i universitet.
    3. jag är en elev som har studerat gymansie utomlands.. och behöver behörigheter i Svenska1,2,3, så finns det möjligheter att studera de på distans eftersom jag bor fortfarande utomlands.

    Tack sååååå myycckkkeettt i förhand!!!

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Vänd dig till komvux i den kommunen i Sverige, där du är folkbokförd och anmäl dig till distansstudier i svenska eller SAS 1, och sedan 2 och 3.

    frågan om vilka kurser som ingår i läkar- och receptarieprogrammet-! Om du tänker på att genom fristående kurser bli läkare eller receptarie så går det inte. Man kan i Sverige bli det endast genom programmen. Kursinnehållet kan också förändras och för läkarprogrammet så vet vi att det kommer bli stora förändringar- läkarprogrammet kommer inom kort bli sexårigt, ännu är det på 5,5 år.

    • : tack för svar, men vilka kurser ingår i Receptarieproggramet? asså ifal jag ska börja studera i universitet
    • Julia :

      Du kan t.ex se programöversikt på umu.se/receptarieprogrammet Läs också gärna mitt svar.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Man kan i Sverige inte bli Receptarie på annat sätt än genom att komma in på receptarieprogrammet (alltså går det inte att ta examen som receptarie genom fristående kurser). Kursinnehåll kan förändras från en termin till nästa termin. Men det, å andra sidan, inte är hemligt: vilka kurser ingår (men någon praktisk nytta får du ju inte av den informationen), så du borde kunna hitta kursförteckningen på utbildningarnas hemsidor. Kontakta annars studievägledare på just receptarieprogrammen, så kan de skicka kursförteckningen till dig. Finns nog ingen anledning att inte dela med sig av den info, tänker jag. :)

    Nedan finner du snabb-/direkta länkar till utbildningarnas egna webbplatser:
    Receptarieprogrammet på Umeå universitet

    Receptarieprogrammet på Uppsala universitet

    Receptarieprogrammet/Farmací - kandidatprogrammet på Göteborgs universitet

    Du kanske också är intresserad av Farmaceutprogrammet:
    Se till exempel information om
    Farmaceutprogrammet på Linnéuniversitetet i Kalmar