Yas
    Hej!
    Jag går just andra året på NA-NA programmet. Jag har hittils fått A i alla ämnen utom samhällskunskap och matte 2 där jag fått B. Om man inte räknar med matte 2 betyget (som jag får i höst) Har jag ett meritvärde på 19.64, men det är bara typ 6 kurser. Jag vet att jag troligtvis inte kommer kunna komma in på läkarprogrammet i intagningskvoten BI då jag lär få B i fysik, framtida matte kurser och engelskan.

    Jag vet att man kan läsa upp betygen på komvux och att man kan göra en prövning men hur exakt går det till, kan man där höja upp sina betyg så att man får A i allt (nästan det som krävs för BII)? Känns som att man kommer glömt bor allt, finns det något jag kan göra åt mina "B" kurser redan nu?

    Har även kollat på utbildningar i Danmark då det är smidigt, Men tror inte jag kommer in där heller speciellt då meritkurserna inte gäller.

    Jag pluggade även inför högskoleprovet under hela sommaren och när jag skrev det nu i höstas så fick jag bara 1,0. Har så mycket ångest och vet inte vad jag har för alternativ. Några tips på hur jag ska gå tillväga?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Yas!

    Jag förstår att du har din dröm - att bli läkare och det kan mycket väl bli så att du blir läkare. Eller så kanske du hittar ett annat yrke som du också kan tänka dig, ett annat yrke inom HäIsa- och sjukvård eller inom NaturvetenskapIigt arbete, kanske?

    Du kan göra om högskoIeprovet många ggr, obegränsat antaI ggr! Det är det högsta resultat på HP som gäIIer. Man brukar få högre på HP för varje nästa gång man gör HP - fram tiII fjärde eIIer femte gången, sen ligger man på ungefär samma nivå /så brukar det vara ... men du kanske kan höja resultat även för sjätte och sjunde gången du gör HP/?

    Att göra någonting åt dina B-betyg nu kan du tyvärr inte göra. Det viktigaste är att du bibehåIIer din hälsa. Om man inte är frisk, kan man varken läsa eller jobba, så vad är i så fall meningen? Det absolut viktigaste är att du bibehåller din hälsa. Sedan näst viktigaste är att du genomför din gymnasial utbildning - och du gör det så gott du kan. Du gör ditt bästa och får se sen vad som händer.

    Tyvärr så blir inte alla läkare som önskar bli det. Jag säger inte att du inte kan bIi läkare. Det kan mycket väl kunna bIi, men just nu måste du i första hand tänka på att inte bIi sjuk av ångest och oro!

    Du kommer nästan garanterat få mycket högre resuItat på högskoIeprovet - nästa gång du gör det och ännu högre - ännu längre fram. Detta av 2 anIedningar: du får vana i att göra HP + att du Iär dig mer inom oIika kunskapsområden när du går i skoIa .. därför ska du kunna mer till nästa HP-tillfälle.

    Mina råd tiII dig är att

    1. ta det Iugnt och tänka i första hand på din häIsa

    2. göra HögskoIeprovet 2 ggr om året varje år

    3. kika på www.framtid.se och se om du ev hittar något yrke, förutom Iäkare, som du också kan bIi intresserad av!

    HäIsningar

    MikaeI SYV