Alice

    Hej! Jag funderar på hur antagningsprocessen, statistiken och utbildningskostnaderna fungerar för läkarprogrammen i Danmark och England. Vad krävs för att komma in och hur bär man sig åt? Tack på förhand! /Alice

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alice,

    vad gäller studie i Danmark, så finns det en bra sida - oresunddirekt.se och jag vill råda dig se om du hittar all info om studier som du efterfrågar, och i annat fall kontakta de som jobbar med den sidan är mitt råd.

    Vad gäller studier i England - se britishcouncil.in/study-uk

    Tips! SYV-ar som jobbar på IB-diploma (det internationella gymnasieprogrammet) som erbjuds på cirka 30 gymnasieskolor i Sverige (eller på svenska skolor utomlands) - brukar vara ganska bra insatta i högre studier utomlands (problemet är dock att det ingår inte i deras jobb att hjälpa andra än "egna" elever, alltså elever på just deras skola), men du kan testa antingen vända dig direkt till en SYV som jobbar på en IB-diplomaprogrammet (listan på skolorna finns på gymnasieguiden.se/gymnasium?query=IB) eller att gå via komvux i din hemkommun (om SYV-en på komvux inte själv kan hjälpa dig så kanske kan hen fixa så att du får hjälp av en IB-syv - jag tänker här att om du har tur så erbjuds IB på någon kommunal gymnasieskola inom "upptagningsområde" och på det sättet kanske kan SYV-en få inom sitt uppdrag att hjälpa även dig, trots att du inte är elev på just hans/hennes skola).

    Ännu ett tips är att du söker information via Ambassaden (Her Britannic Majesty ́s Embassy) - webbsida: gov.uk/government - fråga om Ambassaden har någon sort "utbildningskonsult" som kan svara på dina frågor eller om du kan få hänvisning: var du kan få hjälp att få svar på dina frågor om studier i England.

    För info som kan på något sätt vara relevant för din fråga var god se även
    gov.uk/government/organisations/ofqual
    britishcouncil.in/study-uk
    studyindenmark.dk
    framtid.se/reportage/popularaste-studiedestinationer-utomlands
    csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/utlandsstudier-med-studiemedel
    uhr.se/syv/infor-en-utlandsvistelse/varldens-mojligheter/utlandsstudier
    socialstyrelsen.se/en/licence-application/outside-eu-eea/doctor-of-medicine-educated-outside-eu-eea
    uhr.se/globalassets/syv/utlandsvistelse/euroguidance/uhr-lakarstudier-utomlands