Alethia

    Hej! Jag undrade om det finns olika "läkarroller" i Sverige såsom det finns i exempelvis USA. I USA får man ju olika titlar beroende på hur länge man utför en utbildning exempevis som "interns" , "resident", "attending". Finns det sån titlar i Sverige eller är det så att direkt efter att ha varit en läkarstudent få man titieln "läkare" ? Tacksam för svar är bara jätte intresserad av hur läkaryrket kan se ut i olika länder :)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    från Höstterminen 2021 görs läkarutbildningen, i Sverige, om.

    Nu (april 2020) gäller följande: Grundutbildningen = Läkarprogrammet (5,5 år) leder till läkarexamen och allmäntjänstgöring (AT-läkare, 18-24 månader); efter avklarad AT-tjänst kan man ansöka, hos Socialstyrelsen, om läkarlegitimation. Först när man har fått läkarlegitimation får man utöva yrket "Läkare" självständigt. Man kan sedan specialisera sig (ST-läkare, cirka 5 år på heltid eller 10 år på halvtid).

    Vägen till specialistläkare är minst 12 år lång, men under både AT-tjälstgöring och ST-tjänstgöring arbetar man och får lön.

    Innan man får legitimation (men när man har läkarexamen) kan kan kallas för AT-läkare.
    Sedan finns det också ngt. som heter "underläkare".
    Underläkare är i Sverige en titel som kan användas för att benämna alla de tjänstgörande läkare som inte har specialistkompetens.

    ****
     Det nya läkarprogrammet kommer i Sverige finnas från och med höstterminen 2021.
    Det nya programmet blir 6 år (12 terminer) och som direkt kommer att leda till läkarlegitimationen. Efter avslutat 6-årigt-program med läkarexamen kommer möjlighet till specialistutbildning finnas ( cirka 5,5 år) som kommer att inledas med den så kallade "bastjänstgöring", längd på bas-tjänstgöringen kommer bli 6-12 månader.
    Läkare utbildade på det nya läkarprogrammet, kommer kunna ansöka om legitimationen och påbörja bastjänstgöring tidigast till sommaren 2027.
    Så, fram tills dess gäller det "gamla", nuvarande "ordningen".

    Du får gärna ställa din fråga till Socialstyrelsen, till studievägledare på läkarprogrammen och till Läkarförbundet.

    Se gärna info på framtid.se/yrke/läkare
    samt på
    AT-läkare
    ST-läkare
    Specialistläkare