Alice
    Hej,

    Jag har gått Natur Natur programmet och har 20,35. Jag kommer också att göra HP i vår. Jag har tänkt att söka Läkarlinjen i Sverige men tänkte också söka i Norge och Danmark. jag undrar om det är mer meriterande att läsa i Norge eller Danmark? Och så undrar jag hur jag ska göra för att söka in på utbildningarna i Norge respektive Danmark.
    Vänliga hälsningar Alice
    • Liselotte : I vilket land vill du arbeta som läkare sen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alice,
    det är mycket bra att du planerar att göra Högskoleprovet.
    Utbildningar från andra Nordiska länder brukar accepteras i Sverige, vad gäller få ut sin läkarlegitimation hos Socialstyrelsen.
    Om valet står mellan Norge och Danmark - tänker jag på språket... är planen att försöka hitta var du kan läsa på engelska eller kan du läsa på ex. danska? kan du så pass mycket danska? Norska är annars lättare att förstå /oftast/ - för svenskarna, än vad som gäller att förstår "talad danska". Skriftspråket /danska/ brukar det inte vara några större problem att förstå om man kan svenska bra.

    Kika gärna på https://www.framtid.se/reportage/popularaste-studiedestinationer-utomlands - av info där framgår att det är fler svenskar som läser i Danmark, än de som läser i Norge.

    Info som vi hänvisar till vad gäller högre studier /på eftergymnasial nivå/ i Danmark - är https://www.studera.nu/studera-utomlands/pa-egen-hand/lander-a-o/danmark/

    och i Norge - https://www.studera.nu/studera-utomlands/pa-egen-hand/lander-a-o/norge/