Liker
    Hej! Jag går i årskurs 1 på ett gymnasium på naturlinjen. Jag känner att jag inte kommer att kunna få högre än C på både Svenska och moderna språk. Men på dom andra ämnena är jag säker på att jag kan få högt.
    Därför säger vi att jag får snittbetyget 18.3. Kan jag med 18.3 + 2.5 (konkurrensmeriten) komma in på läkarutbildningen? Helst i ett land utan stora bekostnader? Hur stor skulle ni säga att chansen är att ta mig in? Jag försöker planera så mycket som möjligt nu, så jag slipper läsa extra på komvux...
    // Skulle uppskatta svar :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Aziz!
    Gör ditt bästa i varje kurs du läser, försök skaffa dig så bra kunskaper och så höga betyg som möjligt. Du skriver att du läser på "naturlinjen". Och det tolkar jag som Natuvetenskapsprogrammet; du behöver få godkända betyg i bland annat fysik2, kemi2, biologi2 och matematik4 - det är kurser som ingår i inriktningen Naturvetenskap på NA.
    Hur höga betyg som om 2,5 år kan ge plats på läkarutbildningen i andra länder är det ingen som idag kan svara på. I Sverige kan man komma in med lägre betyg om man får högt resultat på högskoleprovet. Då kommer man in i HP-urvalet. Gör därför högskoleprovet så många gånger du kan. Har man flera resultat, är det högsta av dem som gäller.
    Du skriver om att du vill planera så mycket som möjligt på förhand och det är jättebra, men samtidigt kan vissa saker ändras och om man planerar för tidigt, så kanske planeringen inte stämmer sen pga ändrade omständigheter. Reglerna kan ändras. Vad utbildningarna kostar kan också ändras. Om du i Sverige blir behörig till läkarprogrammet så blir du behörig till motsvarande utbildningar även i de flesta andra länder. Problemet kan dock vara att i många länder ges läkarutbildningen endast på "det lokala språket" (som t.ex i Sverige - läkarprogrammet ges endast på svenska). Så, även hinder i form av att du inte kan "det språket" som utbildningen ges på kan finnas - och då blir du inte antagen, även om du har tillräckligt höga betyg. Man kan ju inte läsa utbildning på ett språk som man inte kan tillräckligt bra.
    Planera för studier utomlands på eftergymnasial nivå blir dags för dig om 2 år, när du läser år3, tycker jag. Innan dess försök skaffa dig så bra kunskaper och så höga betyg som möjligt. Läs också så mycket engelska du kan. Läs även det språket som talas i det landet där du vill studera efter gymnasiet (även om undervisning är på engelska, är det mycket bra att kunna "det lokala språket" - i alla fall till viss grad. Exempelvis om man läser i Lettland, är det bra att kunna lettiska och om man läser i Polen - polska).

    Studie- och yrkesvägledare