Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Nekto!
    FRåGA SYV jobbar inte direkt med den frågan som du ställer här nu. Vi kan därför inte vara säkra på att vi kan ge dig helt rätt svar. Därför måste vi hänvisa dig till UHR, universitets- och högskolerådet för att du ska få rätt svar.
    Jag kan dock svara vad jag tror händer i det fallet som du beskriver i din fråga:
    de några få fall som jag känner till sedan några år tillbaka, så behöll man den "gamla" studieplatsen tills man själv meddelade institutionen om att man vill sluta. Men ställ din fråga till UHR, universitets- och högskolerådet också.
    För övrigt, så är det en ganska ovanlig situation du beskriver. Det förekommer givetvis att man vill byta ort men gå samma utbildning på den nya orten och av den anledningen söker på det sättet som du har gjort. Vad som händer sedan är att i fall man blir ANTAGEN, ansöker man om Tillgodoräknande av tidigare utbildning och bli i de flesta fall "uppflyttad" en eller flera terminer "fram i utbildningen" och sedan meddelar sin gamla institution (på den "gamla orten") om att man hoppar av. Du kan ju inte klona dig och vara på två olika lärosäten samtidigt, så det finns ingen anledning att försöka behålla den gamla platsen.
    Men en situation kan uppstå att du av någon anledning vill hellre behålla din gamla plats, och tacka i så fall Nej till den nya platsen.
    När du får antagningsbesked och om du då är osäker på vad är bäst för dig att göra - får du gärna höra av dig; vi ska försöka hjälpa dig så gott vi kan men som jag redan har skrivit (ovan) jobbar inte vi direkt med just de frågorna...
    Hoppas din situation löser sig på ett bra sätt! Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare