J
    Hej! Jag har sökt till lärare (åk 1-3, 4-6) samt gjort en sen anmälan på yrkesvägledare och landskapsingenjör. Jag gillar utomhusmiljö, ett aktivt liv, älskar blommor och växter, har intresse för psykologi, att jobba med människor, ledarskap och organisation, samtidigt som jag har intresse för barn och ungdomar samt utbildningsfrågor.

    Jag har 15 i snittbetyg med merit, 0,5 på Hp då jag gjorde den första gången, och saknar naturkunskap B inför min behörighet för landskapsingenjör men har Kemi A och Biologi A. Jag har relativt lätt för biologi, och kemi inom hud och hår- vårdprodukter samt mat. Men undrar hur stor vikt det läggs vid t.e.x fysik och högre nivå av kemi inom landskapsingenjör- programmet? Hur stor är min chans att komma in på någon av dessa program? och hur kan jag gå tillväga, samt är framtidsutsikterna bra inom jobb för landskapsingenjör, och hur ser det ut för studie- och yrkesvägledare?

    Vilket yrke av dessa verkar ni tycka passar mig bäst om jag är intresserad av ett varierat yrke, där jag får jobba med människor och ledarskap?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej K!

    Med utgångspunkt för vad du skriver om dig själv, tycker jag att lärarutbildning passar väldigt bra. Med den kan du bli Rektor, ett jobb där ledarskap i allra högsta grad - i fokus. Studie- & yrkesvägledare kan söka rektorstjänster också. Så det passar också bra in i den beskrivningen av ett jobb som du vill ha.

    Landskapsingenjörsprogrammet http://www.slu.se/sv/utbildning/grundniva/landskapsingenjor/ är du inte behörig till (för du saknar betyg i Naturkunskap 2 & för att kunna ersätta det betyget krävs en kombination av betyg i 3 ämnen, av vilka du har betyg i 2 ämnen), som obehörig är det mycket små chanser att komma in på en högskoleutbildning. Det är enbart om tomma (lediga) platser finns efter det att alla behöriga sökande kom in & du skriver till rektor på högskolan och ber om dispens - som rektor eventuellt kan bevilja dispens. Det händer väldigt sällan.

    Till Studie- & yrkesvägledare gjorde du sen anmälan och här är du också beroende om lediga platser finns efter att alla behöriga sökande kom in. SYVprogrammet är en populär utbildning & det är mycket tveksamt att lediga platser kommer att finnas.

    Vi hoppas att du kommer in på ditt första val - Lärarprogrammet. Prognosen är att stor brist på lärare väntas inom några år. Mellanstadielärare är, enligt prognos, bland de som kommer ha största chanser att få jobb (pga stort behov på arbetsmarknaden redan nu och som förväntas växa på 5-10 års sikt).

    Med vänlig hälsning
    Mikael