Pebkac03

    Hej Står inför mitt studieval med ett stort intresse för både pedagogiskt samt socialt arbete. Min största fundering är om det går att studera till socionom och ha en väg in i skolvärlden eller om det ger både fel behörigheter och karriärmöjligheter för detta. Jag vill helst hitta en utbildning som leder till en väg där jag både kan undervisa och arbeta pedagogiskt men även har en aspekt med socialt arbete.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    det första jag tänkte på när jag läste din fråga var yrket Skolkurator. Vägen till det yrket ligger via socionomprogrammet. Titta också gärna på möjlighet att bli lärare i "sociala ämnen", bl.a kan du efter socionomprogrammet satsa på forskarutbildningen och sikta på att bli högskolelärare och utbilda blivande socionomer.
    Lärare på grund- och gymnasieskolorna i Sverige bedriver det facto omfattande socialt arbete i kontakter med eleverna och deras familjer. Hur mycket man inom sin lärarutbildning lär sig om socialt arbete kan jag tyvärr inte uppge för det vet jag inte men fråga studievägledare på lärarhögskolorna om det.
    Kika även på möjlighet att bli YrkeslärareBF. Inom det yrkesprogrammet finns bland annat inriktning BF/pedagogiskt-socialt-arbete Yrkeslärare blir man, i Sverige, genom yrkeslärarprogrammet.
    Kasta också ett öga på några fler yrken, som t.ex Ungdomskonsulent, Ungdomscoach, KAA-ansvarig och Motivationspedagog.
    Hitta annars några personer som idag jobbar exakt på det sättet som du i framtiden vill jobba på och fråga vilken utbildning de har.

    Studie- och yrkesvägledare