Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sia,

    det finns många olika estetiska ämnen. Se gärna info i avsnitten UTBILDNING i yrkespresentationerna:
    Bildlärare
    Musiklärare
    Danslärare

    Om att bli lärare i Övriga estetiska ämnen...
    I grunden för alla lärarbehörigheter i Sverige ligger det LÄRAREXAMEN. Lärarexamen får genom studier på lärarhögskolan.
    Man kan ansöka om att bli bedömd som behörig i lärare i "vissa" ämnen om man uppfyller kraven enligt Skolverkets föreskrifter (SKOLFS 2011:159). Senaste lydelsen av de föreskrifterna kan laddas ner via skolverkets hemsida.

    Bl.a följande ämnen är klassade som "vissa" ämnen:

    Animation
    Arkitektur
    Bildteori
    CAD
    Cirkus
    Digitalt skapande
    Estetisk kommunikation
    Eurytmi
    Film- och TV-produktion
    Fotografisk bild
    Grafisk kommunikation
    Gränssnittsdesign
    Konst och kultur
    Ljudproduktion
    Mediekommunikation
    Medieproduktion
    Medier, samhälle och kommunikation
    Mjukvarudesign
    Musikteori
    Visuell kommunikation
    Webbutveckling