Tiffany
    Hej! Jag är lite sugen på att i framtiden jobba som lärare inom hotell & turism. Jag gick själv denna linjen och älskade det.
    Men nu undrar jag ifall ni har koll på om det är några speciella krav på att ha jobbat inom det här området innan man kan bli lärare inom det. Hittar inte nånstans på internet. Jag har nämligen endast arbetat som servitris och butiksbiträde än sålänge. Behöver jag skaffa mig lite erfarenhet inom området på egen hand innan jag kan utbilda mig eller räcker det med endast utbildning?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Tiffany,
    om jag förstår dig rätt, vill du bli en Yrkeslärare. När det är lärarbrist kan även obehöriga få jobba som lärare (tyvärr). Det kan därför inte uteslutas att du kan få jobb som lärare på inom hotell och turism på gymnasiet även utan ngn speciell utbildning, men det är givetvis bra att satsa på att bli behörig lärare. För att bli behörig yrkeslärare måste du skaffa dig en Yrkeslärarexamen, 90 högskolepoäng (tre terminers studier på högskolenivå på heltid).

    Från och med antagningen till höstterminen 2017 samordnar UHR validering av yrkeskunskaper för särskild behörighet till yrkeslärarutbildningar.
    Se info på Skolverkets hemsida om krav för att få en anställning som yrkeslärare och info på worldskills.se/vad-vi-gor/bliyrkeslärare.

    Följande lärosäten har i Sverige tillstånd att utfärda yrkeslärarexamen (uppgift från UKÄ, Universitetskanslersämbetet, & lärosätenas gemensam hemsida www.studera.nu): Göteborgs UniversitetHögskolan DalarnaHögskolan i KristianstadHögskolan VästKarlstads UniversitetLinköpings UniversitetLinnéuniversitetMalmö UniversitetStockholms Universitet och Umeå Universitet. Ta gärna kontakt med studievägledare på det lärosäte där du vill läsa till yrkeslärare.
    Hälsningar
    Mikael