Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Josefin!
    "Beteendevetare" är ett samlingsnamn för ett antal närliggande yrken. Och de yrken är icke-reglerade: det betyder att arbetsgivare anställer "vem de själva vill, med vilken utbildning som helst". Dock är det givetvis bra (ökar chanser att få anställning) om man har examen från högskola-universitet inom "beteendevetenskap", t.ex kandidatexamen från ett av beteendevet.programmen, som finns ganska många olika - med olika inriktningar. Vad gäller få examen som ej är en Yrkesexamen då är det i mångt upp till det lärosäte som utfärdar examina. Du kan få lika olika svar från olika lärosäten. Vänd dig till studievägledare på det lärosäte där du vill ta ut din examen. Du kan också kika på allmän information om högskoleexamina på UHR´s webbplats.
    Ett alternativ är att försöka "skugga" ett program - alltså försöka läsa de kurser som ingår i programmet som fristående kurser. Det är en osäker väg att gå då fortsättningskurserna kanske inte finns som fristående eller så kommer du inte in på dem; om man läser genom fristående kurser måste man söka till varje kurs separat /och med det finns risk att inte komma med på en kurs som man behöver för sin examen/ - det är därför mycket smidigare att läsa ett helt program. Inom programmet har du platsgaranti på de kurser som ingår.
    Jag hoppas att en 15-hp-kurs i sociologi kan tas in i beteendevet.examen men är inte helt säker - det kan nämligen vara så att på vissa lärosäten måste man ha 30hp-kurser (i alla fall i sitt Huvudämne). Om du t.ex vill ta ut kandidatexamen med huvudämne Sociologi, då är det mycket möjligt att du måste ha godkända betyg i tre stycken 30hp-kurser t.ex Sociologi1,2 och 3. Totalt måste man ha 180hp som den aktuella institutionen (där du vill ta ut examen) godkänner.
    Du kan antingen titta på kursinnehåll i beteendevetenskapliga program och se om du redan har godkända betyg i samma kurser som ingår i programmen, eller kontakta studievägledare på de institutioner där relevanta utbildningar ges.
    OBS! det kan tyvärr bli så att du kan ta in väldigt lite från din tidigare utbildning - in i en beteendevet.examen.

    Studie- och yrkesvägledare