Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    om yrket Tolk kan du läsa på framtid.se/yrke/tolk - och det finns också ett liknande yrke - Översättare. Både Tolkar och Översättare brukar i Sverige anställas "vid behov", på timmar. Man blir kontaktad om behovet uppstår och får då betalt för den timmen som man har arbetat. Som tolk kan man anmäla sig till olika tolkförmedlingar och vänta på att bli kontaktad; som översättare brukar man själv behöva aktivt söka olika uppdrag och det kan gå långa perioder under vilka man inte har några uppdrag, varken sig som tolk eller som översättare.

    Om yrket Lärare kan du läsa på framtid.se/yrke/lärare

    Lärare brukar kunna få heltidsjobb med månadslön (så kallad "fastanställning") på grund- eller gymnasieskolan. Om man vill ha fastanställning, skulle jag råda att satsa på yrket Lärare och inte på yrket Tolk (eller Översättare).

    Det finns ett stort antal olika läraryrken, exempelvis SFI-lärare, folkhögskolelärare, waldorflärare, lärare i fritidshem, olika sorters språklärare: till exempel modersmålslärare, förskollärare, ämneslärare.

    • : Tack så mycket din svar är jätte viktigt för mig . Tusen tack
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    • : Tack så mycket