Tobias

    Hej! Jag har 60hp i historia och ska gå ytterligare 30hp i historia nu under våren. Jag har även 90hp i statsvetenskap sedan innan. Jag undrar därför vad mer som krävs för att jag ska kunna ta ut en lärarlegitimation i SO åk 7-9 i framtiden, om det ens är möjligt utan att plugga hela programmet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tobias,
    du behöver komma in på KPU, kompletterande pedagogisk utbildning, som är ett program på 90 hp (tre terminer om man läser på heltid). Kontakta studievägledare på de lärosäten där du vill läsa KPU för mer information. Saken är den att i grunden för lärarlegitimation ligger, som regel, Lärarexamen. Och lärarexamen får man antingen i slutet av ett av lärarprogrammen, t.ex Ämneslärarprogrammet mot arbete i grundskolans senare år med behörighet i historia och svenska, eller historia och samhällskunskap, eller så får man lärarexamen i slutet av KPU.
    Ett annat sätt för dig att, på sikt, kunna försöka få lärarlegitimation, är att du söker jobb som obehörig lärare, jobbar några år och sedan försöker komma in på något projekt, som t.ex VAL (vidareutbildning av lärare).