Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sabina,
    antagning.se ser jag nu cirka 600 sommarkurser som är sökbara fram till 15 mars 2021 på olika svenska högskolor och universitet. ... vi vet inte i vilken del av landet du bor, t.ex till vilka orter kan du flytta under sommaren för att läsa en sommarkurs? Vi vet inte vilka dina speciella intressen är, vad du tycker är roligt att läsa om.
    Kanske de här kurserna är av intresse för dig:
    -Ackompanjemang i klassrummet (7,5 högskolepoäng, Göteborgs universitet, Studieort: Göteborg)
    eller
    Andraspråksinlärning (7,5 högskolepoäng, Mälardalens högskola, Studieort: Västerås)?
    ***
    Listan på kurser blir kortare om man väljer endast de som är på Distans: antagning.se/distans
     men den innehåller ändå 375 träffar! :)
    I den listan finns t.ex följande kurser:
    - Barnlitteratur i förskolan (15 högskolepoäng, Linnéuniversitetet (Kalmar Växjö) , Studieort: Ortsoberoende;

    Att skriva barnlitteratur, introduktion (7,5 högskolepoäng, Linnéuniversitetet (Kalmar Växjö) , Studieort: Ortsoberoende;

    - Astrid Lindgrens författarskap (7,5 högskolepoäng, Linnéuniversitetet (Kalmar Växjö) , Studieort: Ortsoberoende.

    Mitt förslag är att du bläddrar i listorna på antagning.se (länkarna ovan) och väljer ett antal kurser som du är intresserad av och samråder sedan med en studievägledare på din institution.
    Som extramerit när du efter din utbildning ska söka jobb är det även mer praktisk erfarenhet av att ha arbetat med barn som också är en mycket stor och bra merit. Sök därför även sommarjobb där du kan jobba med barn, t.ex som vikarie på en förskola eller som lärarassistent i en sommarskola.

    • Vuxen : Hej! Jag tänkte ta distans kurser. Det ingår väldigt mycket litteratur/skrivande i mina svenska kurser så jag var sugen på något utöver det.
    • Julia :

      Var god se i listan på distanskurser/sommar 2021 på antagning.se - t.ex Digital kompetens och lärande I 7,5 högskolepoäng, Umeå universitet, Studieort: Ortsoberoende kanske? :)