Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Leah,
    det finns många olika "läraryrken". F-3 lärare jobbar med barn från förskoleklass och t o m år3 i grundskolan (men ibland kan man även få behörighet att undervisa i något ämne upp t o m årskurs6; ofta är det tillvalskurserna som olika lärarhögskolor kan erbjuda som gör det möjligt att i sin legitimation få behörighet att undervisa i idrott, engelska eller något estetiskt ämne);
    7-9-lärare är ämneslärare; de undervisar på högstadiet i 2 eller 3 ämnen.

    Båda utbildningarna som du är intresserad av ges på lärarhögskolorna och längden är "jämförbar"; F-3 lärare läser ofta i 4 år se exempel på utbildningar på du.se/sv/Utbildning/Program/grundlararprogrammet---forskoleklass-och-grundskolans-arskurs-1-3 och på umu.se/utbildning/program/grundlararprogrammet---forskoleklass-och-ak-1-3

    Ämneslärare för grundskolans årskurser 7-9 läser mellan 4 och 4,5 år, beroende på vilken ämneskombination man blir behörig att undervisa i.