Johanna
    Hej! Jag är osäker på vad jag ska studera på universitet men funderar på att ansöka till en civilingenjörsutbildning jag tycker verkar intressant. Men jag är ändå väldigt osäker på mitt val. Så min fråga är, om jag skulle komma in på civilingenjörsprogrammet och lyckas gå klart det, om jag sedan skulle vilja göra något annat skulle det finnas möjlighet att läsa till vissa kurser för att få behörighet som språklärare (ett annat område som intresserar mig mycket), utan att behöva läsa ett helt lärarprogram?

    Tack på förhand!
    Mvh Johanna

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Johanna!
    det finns möjlighet att söka till ett program som utbildar till civilingenjör och till lärare samtidigt, men då är det inte Språklärare man bli utan lärare i andra ämnen som matematik, kemi, fysik och teknik.
    Om man går utbildning på en vanlig utbildning till civilingenjör som inte inkluderar "lärarutbildningen" inom sig, och sedan vill bli språklärare, då tror jag det är i princip en ny utbildning man ska gå då man har inte med sig varken högskolepoäng i språk eller i pedagogik.
    Fundera på att söka till utbildningen "Civilingenjör och lärare" och under den utbildningen kan du försöka vid sidan av programmet även läsa språkkurser i det språket som du vill senare bli lärare i, eller läsa de efter civiling.-lärarprogrammet. På så sätt uppnår du kortare utbildningstid.
    Samråd också gärna med studievägledare på lärarhögskolorna.

    Liselotte