Malia
    Hej!

    Jag vill bli lärare i psykologi samt sociologi eller engelska.

    Jag har gått igenom gamla svar från er samt kollat runt på internet och det jag hittar är att, för att utbilda mig till ex. psykologi lärare så ska jag läsa 120 hp psykologi kurser och sedan kompletterande pedagogisk utbildning. Då undrar jag om jag kan läsa vilka psykologi kurser som helst för att nå 120 hp.

    Kan jag läsa ex. Psykologi 1 30 hp och sedan Psykologi 2 30 hp (och så vidare, tills jag når 120 hp) eller ex. Psykologi GR (A), Introduktionsblock 30 hp, och sedan Psykologi 2 30 hp (och så vidare), eller måste det vara några specifika kurser som ska läsas för att vara behörig till den kompletterande pedagogiska utbildningen?

    Undrar också om det är samma system för att bli engelska lärare och sociologi lärare. Alltså om man läser 120 hp kurser i de ämnena och sedan KPU.

    Tack för svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Det bästa svaret får du från antagningsgruppen på det lärosäte där du senare vill läsa KPU, så fråga gärna där.. men så vitt vi vet så går det bra att läsa 30 hp-kurser i "ren psykologi" alltså inte några speciella kurser inom närliggande ämnen... utan just Psykologi A, B, C och D eller I, II, III och IY och helst på samma lärosäte (så att det inte blir ngn "överlappning").

    Vad gäller bli lärare i Sociologi - var god se framtid.se/yrke/sociologilarare

    Du får gärna fråga antagningsgrupperna eller studievägledare på de lärosäten där KPU ges. Engelska undervisas även på grundskolenivå, så här är frågan om du vill bli gymnasielärare eller grundskolelärare. Fler högskolepoäng krävs för att bli behörig gymnasielärare.

    Det går också att senare försöka utöka lärarlegitimation. Om du tar ut legitimation t.ex som gymnasieläre i psykologi och engelska, men läser sedan 90 hp sociologi (3 terminer på heltid) bör du få utökning av din lärareleg. så att du även blir behörig sociologilärare.
    Gymnasielärare brukar ha 120hp i sitt första ämne och 90hp i sitt andra undervisningsämne.

    Studie- och yrkesvägledare