SYV-besökare SYV

    Hej M!

    det finns väldigt många olika lärarutbildningar som kan vara mer eller mindre svåra at komma in på. Försök få så bra kunskaper och så höga betyg i alla kurser du läser!
    Kika på olika läraryrken och lärarutbildningar.
    www.framtid.se presenteras totalt över 2.ooo yrken och många av de är "läraryrken". Ibland är svårt att dra exakt gräns, t.ex är Fritidspedagog, Förskollärare eller Högskolelärare som kan ha arbetstitel "Adjunkt" eller "Lektor" en "lärare"? Men även om man tittar på "vanliga läraryrken" så finns det många olika, t.ex Yrkeslärare, F-3lärare, folkhögskolelärare och Lärare i fritidshem. Och det är på olika högskoleprogram som man läser för att bli olika sorters lärare. Och även mycket olika behörighet kan krävas, t.ex om man vill bli Mattelärare, måste man ha godkänt betyg i gymnasial kurs matte 4.

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det finns som sagt många olika lärarutbildningar, t.ex till det här programmet edu.mah.se/sv/Program

    krävs godkända betyg i naturkunskap 1b och samhällskunskap 1b. Alltid behöver man Grundläggande behörighet pga lärarutbildningar ligger i Sverige på högskolenivå.
    Hur höga betyg som kommer ge plats vet man på förhand inte.