Moa

    Hej, jag vill läsa grundlärarprogrammet åk 4-6 och går Teknikprogrammet, vilket jag hela livet hört inta ska vara några problem. Men för att söka dit behöver man ha godkänt i kursen Naturkunskap 1b vilket är en kurs som vi inte ens kan välja. Jag har läst att Kemi, Fysik och Biologi kan ersätta Naturkunskapen, men eftersom jag går teknik har jag inte läst biologi heller. Vad ska jag göra?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Moa,
    du behöver antingen läsa Biologi 1 och få godkänt betyg i den, eller - efter gymnasiet - läsa naturkunskap 1b, eller göra prövning, och få godkänt betyg i den kursen. Det blir inte svårt för dig att få godkänt betyg i nk1b, detta pga att större delen av kursen består av kemi och fysik, och mindre del - av biologi... så det blir inte så mycket nytt för dig i nk1b-kursen, så borde du lätt få högt betyg i den om du läser den kursen, gissar jag på. Men att komplettera efter gymnasiet kommer troligtvis försena dig i minst en termin och kanske t o m i ett läsår, därför är det bättre om du på gymnasiet kan läsa biologi1, välj den kursen om din gymnasieskola så tillåter.
    Nu vet jag inte vilken årskurs på gymnasiet du läser nu. Om du läser år3 så är det för sent att välja till nya kurser, t.ex biolologi1, då föreslår jag att du pratar med SYV-en på din skola om möjlighet för dig att göra prövning i Naturkunskap 1b. Du kan inte ha den kursen i ditt examensbevis pga kemi och fysik "överlappar" naturkunskapskurser, men om du får godkänt betyg i nk1b, då har du det betyget i utdraget från betygskatalogen (för särskild behörighet är det OK, betyget behöver inte nödvändigtvis ingå i examensbevis).
    Om din gymnasieskola säger att de inte vill ge dig möjlighet att göra prövning i nk1b, då finns det ännu en liten möjlig lösning - kontakta antagningsgruppen på det lärosäte (högskola eller universitet) där du vill läsa lärarutbildning som kräver bl.a nk1b, och fråga om de kan göra ett undantag och bedöma dig som behörig (du kommer ju sakna väldigt lite för behörighet), kanske ngn form av "villkorlig antagning" där du lovar så snart som möjligt skaffa dig betyget i nk1b (genom att läsa på komvux eller genom en prövning). Jag kan inte lova dig att antagningsgruppen vill eller kan bevilja ett sådant undantag, men du kan försöka med det. Vi håller tummarna!
    Kontakta också komvux i din kommun, där du är folkbokförd och fråga om de kan ta in dig på en kurs nk1b under juni... Sista kompletteringsdag (om du gör ansökan till högskoleutb.med start HT21 blir 21 juni 2021), du kanske kan hinna läsa nk1b i mycket snabb takt, på distans. Två tredje delar av kursen kan du redan genom dina gymnasiekurser i fysik och kemi, det är den biologi-delen som du inte har läst och den går på max 2 veckors heltidsstudier. Det blir tajt om tid och jag kan inte lova dig att det går att fixa, men om du inte prövar, då blir det ju inte löst. Om du prövar på olika sätt - då hoppas vi att ngt funkar och det kan bli löst.
    Du får, om du vill, visa mitt svar både till SYV på din gymnasieskola och till rektor på din skola.
    Det är synd när det blir så här att en liten del fattas för behörighet (max 2 veckors studier på heltid, troligtvis endast 1,5 vecka... alltså biologidelen i nk1b-kursen) och du kan bli försenad i ett helt läsår - om ditt högskoleprovet startar endast på hösten. :(