Elev

    Hej, jag söker efter en lärarutbildning (inte fritids eller förskola) som inte kräver matte 2. Finns det något även om det skulle vara på distans?

    • Milla :

      Kan du tänka dig läsa på alla orter i Sverige? Alltså, om utbildningen är bunden, på plats, kan du flytta fritt till vilken stad som helst i hela Sverige? Och kan du tänka dig bli lärare i vilka ämnen som helst? Är det grundskole- eller gymnasielärare du vill bli, alltså ämneslärare i grundskola eller i gymnasieskola?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    du får gärna ställa din fråga till studievägledningen på de lärarhögskolorna där du vill studera. Jag har svårt att tro att du kan tänka dig bli lärare i vilka ämnen som helst och studera på vilken ort som helst (med tanke på bostadssituationen - det är inte bara ta och flytta, utan du måste realistiskt se på saken... vilka orter kan du läsa på? i vilka ämnen vill du bli lärare? Du skriver att du inte vill läsa utbildning för fritidslärare eller förskollärare men kan du tänka dig bli lärare i grundskolans tidigare år? t.ex F-3 lärare t.ex? eller bildlärare och idrottslärare för gymnasiet? eller yrkeslärare? Om du gärna vill bli lärare så kanske du kan jobba för att få godkänt betyg i matematik 2a, om det skulle krävas för att komma in på just "din" lärarutbildning?
    Några exempel på lärarutbildningar där man (ibland beroende på vilka ämneskombinationer man väljer) inte behöver ha högre mattebetyg än godkänt i matematik 1a, 1b eller 1c:
    ltu.se/edu/program/LYaeGA/LYAGA-Amneslarare-inriktning-mot-gymnasieskolan
    hh.se/utbildning/program/amneslarare-i-gymnasieskolan---svenska-och-engelska
    kau.se/musiklärarprogrammet
    miun.se/utbildning/program/undervisning-och-manniskors-beteende/lararutbildning---amneslarare-med-inriktning-mot-arbete-i-gymnasieskolan

    Studie- och yrkesvägledare