Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sarah,

    om vad skillnaden är på Lärling och icke-lärling, kan du läsa på den här sidan.

    Väldigt kort svar på frågan: lärling läser yrkeskurserna på en arbetsplats och om man har Lärlingskontrakt, kan man ansöka om Lärlingsersättning hos CSN (för närvarande 1000 kr/månad). Det ska inte spela någon roll för hur svårt eller lätt det är att få betyg, men om man är mer praktikst lagt, kan man många ggr uppleva att det är lättare att få högre betyg om man läser som lärling.

    Är man mer teoretiskt lagt, kanske man tycker det är lättare att få högre betyg om man läser på ett vanligt sätt (skolförlagd undervisning).

    Läs om vad det innebär att läsa som Lärling och hör av dig igen om ngt är oklart!

    Lycka till med dina studier!

    Liselotte SYV

    Liselotte
    • : man kan få sämre betyg på något sätt om man väljer att läsa som lärling? jag ska dock också tillägga 2 kurser samhäll och historia 2 .så går det ändå då att välja läsa som lärling? (jag har pratat med skolan som jag ska gå på och där fick jag läsa dem 2 kurserna)
    • : men *
    • Mikael : Det är inte svårare att få samma betyg om man läser som lärling.