Nala
    Hej!
    Jag drömmer om att få chansen att plugga på en av mina drömskolor (Les Roches och Glion) i Schweiz. Kommer då plugga Hospitality Management.

    Jag gick ut gymnasiet år 2012 med sammanlagt 1400 av 2550 poäng. Jag gick på samhällsekonomi linjen.
    Hade det svårt hemma och det påverkade min skolgång.

    Det har gått 1.5 år nu och jag är redo att lägga allt bakom mig och börja på nytt.

    Jag är intresserad av ett yrkesutbildningen i bar & servering på 20 veckor och ett lärlings program i hotell och konferans på 43 veckor.

    Kan man jag gå på både två? Tänkte att jag kunde gå på yrkesutbildningen (500 p) först sedan Lärningutbildningen (1050 p)

    Anledningen till att jag vill gå på dom här utbildningarna är för att jag vet att servering kommer vara min svagpunkt när jag börjar hotellskolan eller jobba. Och vill gå lärningsprogrammet eftersom att jag behöver erfarenheten dessutom vill jag ha chansen att jobba i Sverige och uppleva hotellindustein här hemma. Men meat av allt för att ja är ivrig och redo för att börja karriären. Sedan tänkte jag kanske praktisera några månader utomlands innan Schweiz. Helst spanien eftersom jag planerar på att tala flytande spanska innan dess.

    Jag undrar även om jag då måste ta igen alla kurser jag fick IGn i eller om jag bara behöver ta igen kärnämnerna och gemensamma ämnerna, i så fall vilka?

    Vad för betygsdokument kommer jag få i slutändan?

    Tror du att det här kan få in mig på en av hotell skolorna i Schweiz?
    DVS. yrkes & lärningsutbildningen, spanskan och arbetserfarenheten?
    Har även pluggat turism utomlands men jag har inte fått ett diplom eller betyg för det.

    Är mest orolig över att mitt förflutna ska hindra mig från att få.den utbildningen jag behöver.

    Uppskattar all hjälp jag kan få! Tack på förhand!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, kul att du har fått tillbaka lust och motivation till att starta karriär! Jag är dessvärre inte expert på vuxenutbildningen på den detaljnivån du söker kunskap om men jag ska försöka svara på dina frågor så gott jag kan;

    1. Jag är intresserad av ett yrkesutbildningen i bar & servering på 20 veckor och ett lärlings program i hotell och konferans på 43 veckor. Kan man jag gå på både två? Tänkte att jag kunde gå på yrkesutbildningen (500 p) först sedan Lärningutbildningen (1050 p)

    Svar; Denna fråga är bäst att ställa direkt till de skolor du tänker söka - dom vet ju hur dessa utbildningar funkar och kan säkert ge dig korrekt information hur du kan kombinera utbildningar.

    2. Jag undrar även om jag då måste ta igen alla kurser jag fick IGn i eller om jag bara behöver ta igen kärnämnerna och gemensamma ämnerna, i så fall vilka?

    Svar: Detta beror på vad utbildningarna kräver - det bör du kunna läsa dig till på respektive hemsida. Om du behöver grundläggande behörighet så betyder det att du behöver läsa upp ditt gymnasiebetyg från 1400 poäng till 2400 poäng på Komvux. Du kan kontakta en vägledare på ditt lokala Komvux och boka en tid för att diskutera hur en komplettering skulle kunna se ut.

    3. Vad för betygsdokument kommer jag få i slutändan?

    Svar; Eftersom man numera inte kan läsa gamla kurser på Komvux så får du läsa nya kurser (ny gymnasieorganisation från 2011) och få ut en betygsdokument som heter Gymnasieexamen när du är klar.

    4. Tror du att det här kan få in mig på en av hotell skolorna i Schweiz?
    DVS. yrkes & lärningsutbildningen, spanskan och arbetserfarenheten?

    Svar; Detta beror ju helt på vad dessa skolor i Schweiz kräver - jag tror dock att dina erfarenheter via praktiska utbildningar kan väga tungt i konkurrens med andra tillsammans med ett kompletterat gymnasiebetyg.

    Lycka till!/Lena, Syv