Sandra
    Hej,
    Jag läser just nu sista terminen på samhällsprogrammet på gymnasiet. Under min gymnasietid har jag i språkväg läst:
    Svenska 1, 2, 3
    Engelska 5, 6, 7
    Spanska 3, 4, 5
    Tyska 1

    Jag funderar på att under mitt sabbatsår läsa ännu mer språk (Spanska, tyska och franska) och har 3 frågor:
    1. Jag undrar hur svårt det är att läsa spanska 6 och 7 när man inte befinner sig i landet eller använder språket dagligen? Moderna språk steg 7 har jag hört är mer vetenskapligt inriktad, kanske är detta endast överkurs och något jag kommer glömma bort om jag inte använder det dagligen? Kanske är det för svårt och jag bör nöja mig med spanska steg 5?

    2. Jag har läst tyska steg 1 innan men kunde inte fortsätta till nästa steg p.g.a. att jag blandade ihop språket med spanskan. Jag undrar hur ungefärlig lång tid det skulle ta för mig som har svenska som modersmål och har en knapp baskunskap i tyska att läsa steg 1-5, jag kommer antagligen få pröva kurserna, om detta enbart går att göras med en kurs i taget betyder det att jag kommer få lägga 2 år på tyskan.

    3. Jag skulle även vilja lära mig franska. Eftersom franskan tillhör samma språkträd som spanskan så har jag möjligtvis ett litet försprång där. Jag undrar hur lång tid det ungefär skulle ta att läsa franska 1-5 och om detta går att läsa parallellt med tyska? Jag tänker att franskan och tyskan är relativt olik varandra, men samtidigt hade jag svårigheter med att kombinera tyskan och spanskan. Kanske är detta mycket svårt och jag bör läsa klart tyskan först för att sedan lära mig franskan?

    Anledningen till att jag vill lära mig dessa språk är för att de är konkurrenskraftiga framförallt i Europa och förhoppningsvis kommer hjälpa mig i mitt framtida yrkesliv.

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    svar på din fråga nr.1:
    Se om du kan hitta var du skulle ev. kunna läsa Spanska 6 och 7. Mig veterligen finns de kurserna endast " i princip " (får, kan erbjudas) men i praktiken ej erbjuds. Efter gymnasiet är det ju i så fall komvux eller högskola/universitet som du kan läsa spanska på; på komvux brukar ej Spanska 6 och 7 erbjudas; fråga på komvux i din kommun.

    Svar på din fråga nr.2:
    Om du på komvux läser tyska på heltid, tar det fem veckor per kurs. Alltså tyska2, 3, 4 och 5 kan du (på heltid) läsa på 20 veckor (en termin) - detta om komvux i din kommun erbjuder de kurserna och om du kommer in på kurserna samt om du klarar av att läsa språket på distans (eller flex) och få godkända betyg i underliggande kurser - för att ha "rätt" att läsa en högre kurs.

    Svar på din fråga nr.3:
    Varje språkkurs på gymnasienivå = 100p, och kan På Heltid läsas på fem veckor. Det kan alltså ta 25 v. om du läser på heltid och om komvux i din kommun tar in dig på kurserna.

    Det är inte självklart att få plats på kurserna på komvux. Komvux har ont om resurser och måste i första hand ge undervisning på grundskolenivå (för de som saknar den kompetensen). Se vad komvux i din kommun (där du är folkbokförd) kan erbjuda för utbud och sök. Komvux brukar inte ge plats på fler kurser än på Heltid. Om du då vill/kan läsa 2 språk samtidigt eller ngt språk, över huvudet taget - blir upp till komvux i din kommun. Med gymnasieexamen kommer du inte tillhöra de prioriterade målgrupperna. Du kommer inte kunna klassas som "kortutbildad".
    *****
    Om du ej ska kunna läsa på komvux, så finns det i princip följande vägar att gå:
    - söka till högskola/universitet;
    - språkresor utomlands, och i fall du sedan behöver få betyg på dina språkkunskaper  - Prövningar;
    - bedriva självstudier och i fall du behöver betygen - försöka få betyg genom Prövningar;
    _ köpa kurser t.ex på Hermods eller Folkuniversitetet och i fall du behöver betygen - Prövningar.