Nohmi
    Hej!

    Jag går just nu i 9an och har merit över 330. Jag planerar att läsa natur på katedralskolan.

    Under detta läsår har jag tentat av matte 1c. Jag tycker matte är roligt och skulle gärna läsa 2c på egen hand under sommaren.

    Jag har läst om prövningar men så som jag tolkar det är det endast för människor över 20.

    Finns det några möjligheter för mig att läsa 2c och tenta av den i början av terminen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Nohmi!
    Så fort du blir inskriven på gymnasiet, är det endast på just den gymnasieskola som du ska kunna göra prövningar. De som inte är gymnasieelever får lov att göra prövningar i hela Sverige, på prövningsenheter mm. Att du gillar matte är jättebra! Att du läser på egen hand är jätte-jättebra!
    Men vad vinner du på att göra prövning (om du får lov att göra prövning) i en kurs som ingår i ditt gymnasieprogram?

    Matematik spets (alltså spetsutbildningar på gymnasial nivå i Matematik) finns idag (juni 2021) på följande gymnasieskolor:
    Lund: Polhemsskolan
    Luleå: Luleå gymnasieskola
    Karlskrona: Ehrensvärdska gymnasiet
    Göteborg: Hvitfeldtska gymnasiet
    Danderyd: Danderyds gymnasium

    • : Okej vad kul! Min förhoppning är att läsa upp till matte 5c innan sista terminen i trean och sedan inte ha matte då det verkar stressigt redan som det är.
    • Julia : På nivå 4 och 5 finns endast en kurs, Matematik 4 och 5 (utan någon liten bokstav efter). :) men det finns också gymnasiala kurser "matematik specialisering" som kan läsas flera gånger med olika innehåll. ... Tyvärr är det så att det kan inte garanteras att du ska få läsa Matematik 3c, 4 och 5 innan sista terminen i "trean" pga vi vet inte hur schemat kommer se ut på din gymnasieskola. Exempel: om du behöver börja med matematik 3c och din klass läser matemtaik 1c och lektioner på din skola i matte 3c går samtidigt som du har lektioner i svenska, engelska eller samhällskunskap (som är obligatoriska för dig kurser) - behöver du klona dig för att delta, och det går ju inte. Då kommer läraren behöva undervisa hela klassen, förutom dig, i matte 1c men undervisa samtidigt dig i matte 3c (vilket är extrajobb för läraren och inte alls säkert att hen kan och vill göra det). Vi hoppas givetvis att det löser sig på ett bra sätt, men de går inte att på förhand få någon garanti. Att du bedriver självstudier i matematik är jättebra, men jag ser inte några stora fördelar för dig i att försöka få betyg i matte 2c innan eller strax efter det att du börjar på gymnasiet. Det är en "annan femma" om du ska gå på Spetsutbildning i matematik, där särbegåvade matteelever läser (det är en speciell utbildning där elever får möjlighet att läsa "hur mycket matte som helst" i snabb takt och sedan också kan börja läsa högskolematte redan på gymnasiet).
    • : Jag förstår, ska nog mejla rektorn på skolan jag kommer gå på och diskutera ämnet med hen. Tack så mycket för svaret!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer