Maja
    Hejsan! Jag går på en privatskola. Utöver svenska och engelska läser jag moderna språk tyska, sedan har vi på skolan att man kan välja danska också, så det läser jag också, och sedan även mitt modersmål. Alltså läser jag svenska och engelska + tyska, danska och modersmål. Min fråga är då: kommer jag kunna räkna med både tyska, danska och modersmål när sedan poängen räknas eller kommer ett räknas bort? Om det räknas bort läser jag då ett i onödan och kan lika gärna sluta ett av dom...

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Maja,
    du skriver inte om du läser i åk9 eller på gymnasiet. Det är olika regler vad det gäller räkna poäng inför gymnasieval och att ta ut Gymnasieexamen.
    Om du läser på gymnasiet, spelar det roll - vilket program du läser och i vissa fall - även vilken inriktning inom programmet.
    Du skriver att du går på en privat skola: det finns friskolor inom grundskola och inom gymnasiet, så det säger inte mycket om vilken nivå:grund eller gymnasiet du läser på nu.
    Återkom gärna med förtydligande av ditt svar och jag lovar att ge dig ett snabbt svar.

    Liselotte SYV
    Liselotte
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Maja, så bra för att du hörde av dig igen!
    På Ekonomiprogrammet gäller följande:
    Svenska 1, 2 och 3
    Engelska 5 och 6
    Moderna språk, 100 poäng
    är OBLIGATORISKA kurser, utan vilka man inte kan få ut Gymnasieexamen - så Tyska /en kurs/, t.ex. Tyska 1 eller 2 eller 3 - måste du absolut ha.

    På Ekonomiprogrammet väjer man, dessutom 300 poäng kurser inom Programfördjupningen - och Moderna språk får läsas som Programfördjupande kurser på EK, därför kan du ha Danska som en av programfördjupande kurser.
    Dessutom väljer alla gymnasieelever, oavsett program, 200 poäng inom Individuellt val - och där kan du läsa vilka som helst gymnasiekurser, t.ex. Moderna språk eller vilka andra kurser som helst.

    Utöver 2500 poäng som är obligatoriska /för att få ut Gymnasieexamen/, läs sammanfattning av regler kring gymnasieexamen längst ner på sidan http://www.gymnasieguiden.se/informeras/gymnasiet-%C2%A0sa-funkar-det - kan man läsa de så kallade "Utökade kurser", dvs kurser som ligger "ovanpå" 2500 poäng - du kan ha t.ex. 2600 poäng i din gymnaiseexamen eller ännu fler poäng.
    "Utökade kurser" bör vara markerade i Gymnaiseexamen och betyg i de kurserna räknas in i Jämförelsetal bara när de kurser är behörighetsgivande eller om de ger Meritpoäng, läs om Meritpoäng här: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser.

    Jag hoppas att det blev lite klarare nu. Hör annars av dig igen!
    bästa hälsningar
    Anna SYV