Noah

    Tjena, Går just nu 3e året teknikprogrammet och kommer med största sannolikhet inte få en gymnasieexamen när jag går ut och känner därför att jag vill läsa på komvux när jag blir 20. Jag har dock på senare tid också känt att jag har valt fel gymansielinje vilket är en av anledningarna till att jag antagligen inte kommer nå en gymnasieexamen, då vissa ämnen helt enkelt inte passar mig och att jag därför har väldigt svårt för att nå godkänt. Min fråga är alltså: Om jag skulle vilja läsa på komvux, är det tvunget att jag läser om de kurserna som jag inte klarade? Eller kan jag läsa andra kurser för att nå en gymansieexamen som ''ersätter'' de ämnen som jag inte klarade av då jag känner att jag antagligen inte kommer klara att läsa upp de ämnen som jag inte klarade på gymnasiet, alltså om jag skulle läsa de ämnena igen så kommer jag inte klara de ändå för jag tycker de var för svåra/passade inte mig.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    om du får ut studiebevis (alltså inte uppfyller kraven för examensbevis) kan du på komvux göra planering mot examensbevis - tillsammans med SYV. Det är friare på komvux: behöver inte vara så strikt vilka kurser som får ingå i examensbevis, och du kan förhoppningsvis också ändra inriktning på dina studier rätt mycket, kanske t o m läsa "ett helt nytt program" på komvux.
    Gör ditt bästa när du läser dina kurser nu, försök få så mycket kunskap och så höga betyg du kan under din sista tid på gymnasiet. Se när ansökningsperiod till komvux i din kommun blir. Om du söker under våren kanske kan du börja läsa på komvux redan på sommarkurser eller i alla fall från början på augusti. Om du får ut studiebevis, behöver du inte alls vänta till 1 juli det året du fyller 20 år, du kan börja läsa på komvux mycket kort tid efter det att du går ut gymnasiet.