Paulina
    Hej!

    Jag vill söka in till veterinärprogrammet men saknar behörighet och betygen. Jag tänkte därför läsa in basåret på komvux, men min fråga är om jag inte lyckas få höga betyg i dessa ämnen kommer mitt snitt då sänkas eller kan jag välja bort dessa ämnen om jag nu skulle få dåliga betyg i dem? ( jag vill absolut inte sänka mitt snitt för min 2:a plan är att söka juristprogrammet vilket är viktigt att jag fortfarande har höga betyg).

    Min andra fråga är, jag har full merit poäng, t om 3 poäng trots att man bara får tillgodoräkna 2.5, men jag är osäker om jag får meritpoäng för dessa ämnen till veternärprogrammet, vilka ämnen får man tillgodoräkna meritpoängen i om man söker till veterinärprogrammet?.

    Är det sämre att läsa naturbasåret på komvux gentemot på en högskola?
    Mvh Paulina Andersson

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Paulina,
    du stället några olika frågor och jag skall försöka svara på alla dem nu. Om jag missar ngt., ber jag dig att återkomma, OK?

    Behörighet till Veterinär är
    förutom Grundläggande behörighet, även
    • Biologi 2
    • Fysik 2
    • Kemi 2
    • Matematik 4

    Meritpoängen får man för de kurser som iNTE krävs för behörighet, dvs i Matte för just Veterinär - får du Meritpoäng för Matte 5 och för Matte Specialisering. Engelska 7 och Moderna språk inte påverkas, dvs de Meritpoäng som du får får Eng. och Moderna språk har du fortfarande kvar.

    Ang.söka andra utbildningar, t.ex. till Jurist: de kurser som du läser på komvux för att bli behörig till Veterinär, kommer inte att räknas med i Jämförelsetal när du söker utbildningar där de kurser inte krävs för behörighet eller inte ger meritpoäng. Så som jag tolkar reglerna (du kan dubbelkolla med Antagning.se som just värderar betyg och genomför antagning) så får du Meritpoäng för Matte 3 och 4 när du söker till Jurist /där matte inte ingår i Särskild behörighet/ och eftersom kurserna Matte 3 & 4 ger i detta fallet Meritpoäng, så räknas de också med i Jämförelsetal.
    De övriga kurserna /Kemi, Fysik, Biologi som du läser på komvux/ som inte ger meritpoäng och inte kommer att krävas för behörighet till Jurist - kommer inte att räknas med alls.

    Skillnad för att läsa på KomVux och på ett naturvetenskapligt basår på högskola är:
    1. du tar Studiemedel från olika "kvoter": när du läser på KomVux är det från Gymnasie-kvoten
    och när du läser på Högskola - är det från Högskole-kvoten. Det är lika mycket pengar du får men om du sedan vill gå en lång högskoleutbildning som t.ex. 5,5 år till Veterinär - kommer inte högskole-kvoten att räcka hela vägen. Det är max 6 år /12 terminer/ som man kan få Studiemedel från CSN för högskolestudier och om du tar 1 år för Basåret, har du sedan max 5 år kvar, vilket innebär att du sista terminen på Veterinärutbildningen inte har rätt att få Studiestöd från CSN alls. Man kan lösa det genom att spara pengar i förväg, jobba deltid vid sidan av studier, låna på banken eller privat hos släkt och vänner... det är upp till var och en hur man löser detta. Jag tycker i alla fall att det är bra att veta hur reglerna ser ut. Du kan höra med CSN om någon ändring är på gång, men än så länge så är det det som gäller, så vitt jag vet i alla fall.
    2. Du får inte Meritpoäng för studier på högskolenivå - det står så på Antagning.se https://www.antagning.se/Global/Faktablad%20HSV-VHS/gymnasiet-gy2011.pdf s.1 stycke MERITPOÄNG.

    Du kan söka till Naturvetenskapligt basår och till komvux samtidigt och se var du kommer in - om du kommer in på båda de utbildningarna, väljer du sen vilken du tackar JA till. Det finns för- och nackdelar i båda varianterna: på basåret vänjer du dig vid studier på Högskolenivå
    och på Komvux får du Meritpoäng för Matte i fall du sen söker till Jurist. Dessutom, så tror jag att du kan snabbare bli behörig på komvux - eftersom kursstart på komvux brukar inträffa flera gånger om året /minst 2 - höstterminen och vårterminen/ och så kan man ofta läsa på distans eller "flex" /flexibla studier/ på komvux och med det läsa på mer än heltid eller tvärtom - på deltid, dvs anpassa studierna så de passar din situation. Och så sparar du "CSN veckorna" till en lång högskoleutbildning om du läser på komvux och tar Studiemedel av gymnasiekvoten.

    Jag hoppas att du fick - i alla fall - några svar. Återkom om ngt. är oklart eller om du undrar över ngt. mer.
    Bästa hälsningar
    Anna SYV