Viktor

    Hej! Jag har länge velat åka på utbyte och det börjar nu bli dags att ansöka för utbyte med start VT22. Mitt problem är som så att jag egentligen inte har 30hp av "fria kursval" kvar att göra, men jag har däremot ett valfritt biämne kvar att läsa. Jag tänker då att detta borde ju gå att läsa utomlands, men när jag kikar runt lite på universitet som jag är intresserade av så märker jag att de övergripande inte erbjuder ett tydligt biämne (eller en s.k. minor) att ansöka till, men istället en väldigt lång lista med olika kurser. Är det tänkt att man på något sätt kan välja bland dessa kurser och sedan få fram ett biämne (t.ex. om man koordinerar med hemuniversitet här i Sverige), eller är jag mer eller mindre tvungen till att hitta ett universitet som uttryckligen låter mig ansöka till en minor?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Viktor,

    om du läser mot examen på ett svenskt lärosäte måste du uppfylla de kraven (om du vill få ut Examen, så att säga) som det lärosäte ställer. Olika lärosäten kan ställa lite olika krav, även om examen hos dem har samma namn. Därför måste du få svar på din fråga från de utbildningsansvariga som bestämmer över din utbildning - studievägledare på den institutionen där du läser skulle jag börja med att ställa frågan till. Sedan kanske hen hänvisar dig till någon annan med den här frågan, men vi som är allmänna studie- och yrkesvägledare och inte jobbar på just ditt lärosäte (och inte ens vet vilket lärosäte du läser på) kan tyvärr inte svara på din fråga.