Matilda

    Hej, jag pluggar kandidatprogrammet i offentlig förvaltning och är sugen på att läsa in extra fristående kurser och ta ut en examen inom ett annat område utöver examen i offentlig förvaltning. Jag undrar därför om man kan läsa 90 hp inom ett specifikt ämne och sedan räkna tillgodo sig de 90 valfria poängen från kandidatexamen. Eller är dessa 180 hp "låsta" till en specifik examen Tack på förhand :) ?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    du måste vända dig med den här frågan till studievägledare på den institutionen därifrån du vill ta examen; jag ska förklara: det finns inga allmänna förbud mot att att ta in kurser (alltså samma kurser) i flera kandidatexamina, men vilka kurser som kan tas in inom vilka examina finns det inte några strikta allmänna regler kring. Och du kan få olika svar från olika lärosäten.
    De allmänna/generella regler för kandidatexamen är att minst 90 hp måste vara i huvudämnet + att kandidatkurs med rätt innehåll måste också finnas med, med godkänt resultat; för övrigt: vilka andra kurser som kan ingå - är upp till lärosätet, alltså upp till den högskola eller det universitetet där man vill ta ut sin examen.
    Vänliga hälsningar
    Julia