Anna

    Hej! Jag läser just nu psykologprogrammet på KI men är osäker på om jag vill gå den profil som erbjuds där, jag trivs dock bra i klassen men har sökt SU till våren för att se om det passar mig bättre! Nu till frågan: Kan jag gå kvar på KI och samtidigt tacka ja till min plats på SU för att se hur klassen där är innan jag tar ett beslut om att byta? Klassen känns ganska viktig för mig i och med att man ska gå tillsamman i 5 år. Jag får tillgodoräkna mig första kursen på SU eftersom den är lik den första vi hade på KI. Vet att man på antagning.se endast får tacka ja till 45 hp samtidigt, men gäller detsamma för om man redan går ett program? Har hört om folk som läser dubbla kandidater nämligen och det verkar funka. Men vill inte bli avregistrerad från KI om det skulle hända.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,
    du ställer en fråga som vi på FRåGA SYV har svårt att svara på. Det är egentligen flera frågor du ställer i samma fråga.
    1. om antagning.se kan anta dig till ett nytt program och att du samtidigt behåller din plats på det "gamla programmet" - här fick vi tidigare svar från antagning.se om att de antar till max "nya" 45 hp per termin men att man samtidigt har garantiplats på kurser som ingår i det programmet som man redan läser, så du borde i så fall inte bli avregistrerad från din nuvarande utbildning (i alla fall utifrån det som antagning.se svarar när man frågar);
    2. nästa fråga är om "tillgodoräknande av tidigare utbildning" - du skriver att kursen "liknar" men är den identisk? Som regel ansöker man om Tillgodoräknande av tidigare utbildning och efter det får svar om man kan hoppa över delar av programmet - det svar får man från de ansvariga på den "nya utbildningen";
    3. och så uppfattar jag det också som att du vill ha möjlighet att ändra dig och "gå tillbaka" till din nuvarande utbildning när du har testat läsa i den nya klassen; här kan jag bara spekulera om de svårigheter som du kommer att möta (fråga annars utbildningsansvariga på båda utbildningar). De svårigheter jag ser: Hur ska du delta i föreläsningar, seminarier, grupparbeten på 2 ställen samtidigt? Du kan ju inte klona dig. Att lärarna ska acceptera att du uteblir från hälften av undervisningen är jag inte säker på. Du skriver om att du hört talas om folk som läser "dubbel-kandidat" och det finns några sådana exempel, men då är det oftast så att minst en av utbildningarna går på distans, eller att man inom en av utbildningarna redan har Tillgodoräknat sig stora delar av utbildningen. Vi har också varit med om att utbildningsansvariga motsatt sig det faktum att den studerande läser på mer än 150%. Exakt hur det blir just i det fallet som du beskriver, kan inte vi här på FRåGA SYV svara på. Du får antingen chansa, och försöka lösa de problem som uppstår när de uppstår, eller kontakta både Antagning.se och de utbildningsansvariga på båda programmen och få svar på förhand, så att du kan tidigt bestämma dig vilken väg (av de möjliga vägar) som du vill gå.
    Fler saker att tänka på: vilka personer som går i din klass kan ändras (det gäller både din nuvarande klass och den nya klassen på det andra, nya, programmet) - folk kan hoppa av, komma tillbaka från föräldraledighet, byta utbildningsort, etc. Sedan är det också så att man under sin utbildning ska även försöka lära sig komma överens eller "stå ut" med olika sorters människor, även om det inte är dina "bästa vänner". Jag tänker på din nuvarande arbetsplats: att hamna på en arbetsplats där man stortrivs och kommer mycket bra överens med alla, händer sällan. Ska man då ständigt byta arbetsplats i förhoppningen om att man får chefer och kollegor som man trivs bra med? Det är inte alltid så lätt att byta arbetsplats och det kan ju bli så att man har bytt till det sämre, till och med. Det är du som bestämmer hur du vill göra. Jag bara säger vad jag tycker, baserat på min erfarenhet som SYV och på min tidigare livs- och arbetslivserfarenhet. Jag behöver inte ha rätt och du behöver inte följa mina råd.

    • : Tack för ditt svar! Jag tycker absolut att du har en rimlig poäng med att man ska kunna jobba med olika sorters människor. Jag tror bara att jag vill att det ska kännas värt att byta iom att jag börjar om på termin 1. Angående tillgodoräknande av kurser har jag pratat med SYVen på SU som sa att första introkursen som man läser går att tillgodoräkna sig, därav min tanke om att fortsätta läsa på KI under glappet som då uppstår under januari-februari och samtidigt då känna efter om klassen och kvalitén på utbildningen känns rätt (tex gå genom att gå på vissa föreläsningar och andra skolaktiviteter). Men helt klart ska utbildningen gå före det, tror bara att jag inte vill känna att jag "offrar" att börja om på en termin för att sen hamna i en klass där jag kanske inte trivs.
    • Julia : Du har en plan och jag hoppas det går vägen som du har tänkt dig. Fråga syv håller tummarna för dig och önskar dig lycka till!