Joakim
    Hej! Just nu läser jag mitt andra år i samhällsprogrammet. När jag sökte tänkte jag inte så mycket på vad jag ville läsa vidare efter gymnasiet, men nu har jag bestämt mig för att jag vill läsa antingen juridik eller ekonomi. Som jag har förstått är den utbildningen jag läser nu tillräckligt för att jag skulle klara av juridik programmet utan några stora svårigheter. Så det jag undrar är om SAM är tillräckligt för att jag skall kunna klara av ett ev. ekonomiprogram efter studenten? Jag vet att jag har behörighet för att läsa ekonomprogrammet, men det jag oroar mig om är att jag kanske missar en stor del av den ekonomiska utbildningen som behövs. Rekommenderar ni/du att jag skall plugga lite efter gymnasiet om jag skall söka till ekonomiprogrammet eller klarar jag mig?

    Bonus fråga: Jag vet att Handelshögskolan i Göteborg erbjuder en ekonomisk vinkel på juridik utbildningen. Är det tillräckligt mycket för att jag ska få ett jobb inom den ekonomiska sektorn? Kanske inte som börsmäklare precis det begriper jag, men något nära inpå i alla fall?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Joakim!

    Om du blir behörig och kommer in på Ekonomiprogrammet på högskolenivå, borde du ha goda förutsättningar till att klara av utbildningen. Det är givetvis bra om du kan läsa en kurs "Privat ekonomi" eller "Affärs ekonomi" eller "Företagande" eller någon annan gymnasiekurs med ekonomisk anknytning - t.ex. inom Individuellt val, 200 poäng.

    Juridiska utbildningar på högskolenivå är mycket populära och därför svåra att komma in på. Det är hög antagningsgräns på en Juridisk högskoleutbildning. Ekonomisk "twist" eller "vinkel" är, enligt vår bedömning, inte tillräckligt mycket för att kunna få den sortens jobb som du önskar.

    Jag rekommenderar att du även tittar på www.yhguiden.se - om någon utbildning i Ekonomi finns på en Yrkeshögskola, som skulle kunna intressera dig. Du kan söka till högskola & till yrkeshögskola samtidigt. Det är oberoende antagning. Till högskola får man idag söka upp till max 20 alternativ och man kan få plats på en heltidsutbildning på högskola "åt gången".

    Till yrkeshögskola söker man till varje skola separat och kan få flera olika platser på olika yrkeshögskoleutbildningar samt en plats på en högskoleutbildning - samtidigt. Sedan kan man i så fall välja bland de utbildningsplatser där man får plats.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig i ditt beslut angående dina eftergymnasiala studier.

    Bästa hälsningar
    Anna