Lea
    Jag har läst samhällsprogrammet med bra betyg och har precis nu kommit på vad jag vill studera och det är dietistprogrammet. Då jag vill sätta igång så fort som möjligt vill jag kunna börja nu till våren. Mitt problem är att jag saknar naturkunskap 1a2 vilket krävs. Denna kurs ska ifall man läser den 100 % ta ca 3 veckor. Det jag undrar är ifall jag hinner läsa den kursen så att betyget kommer in och räknas tills urvalet görs. Samt när jag i såfall kan börja den som senast då jag inte är säker på när kursen startar.
    • Milla : Vilken kommun är du folkbokförd i? Det är komvux i den kommunen där du är folkbokförd som du vänder dig till. Gör det snarast. När kurser i just din kommun startar, vet vi inte - för vi vet inte vilken din kommun är.
    • : Min kommun är Sd
    • : Min kommun är söderhamn. Om en kurs inte startar här i tid skulle kommunen kunna bevilja att jag pluugar denna kurs på distans via en annan kommun av dessa skäl då?
    • Milla : Det kan din kommun göra, men behöver inte. Tyvärr har du inte rätt att kräva det. Vi hoppas du har tur och att du hinner... Vilket gymn.program fick du examensbevis ifrån?
    • : samhällsvetenskapliga programmet med inriktning på handboll
    • Milla : Jag tror du tänker på fel kurs. Du behöver läsa Naturkunskap 2, som tar 5 veckor på heltid.
    • : naturkunskap 1a1 + 1a2 skulle tillsammans räknas som naturkunskap 2 stod det på ansökningshemsidan.
    • Milla : I så fall står det fel på ansökningshemsidan - för att naturkunskap 1a1 och 1a2 ger tillsammans samma behörighet som naturkunskap 1b ger. sedan kommer nästa kurs - naturkunskap 2.
    • : Ja jag måste ha läst fel såg jag nu.
    • Milla : Se i ditt examensbevis. Du borde ha betyg i Naturkunskap 1b i ditt examensbevis. Förhoppningsvis har du godkänt betyg i den kursen. För att i annat fall /om man har F i Naturkunskap 1b, kan komvux säga att man saknar förkunskaper och behöver först läsa nk1b och sedan nk2 - och det tar 10 veckor på heltid).
    • : Ja är det naturkunskap 1b jag ska ha läst så är det det jag har läst och det har jag godkänt i. Har läst det som ingår i samhällsvetenskapsprogrammet.
    • Milla : Bra, då är du behörig att läsa Nk2. Det är en 100 poängskurs, lika stor som nk1b. Minns du hur mycket naturkunskap du läste på gymnasiet? Det är lika mycket kvar att läsa för dig - som ingår i nk2; lika mycket men svårare, på högre nivå. Prova gå till biblioteket och låna läroboken i nk2. Du kan börja läsa idag.
    • : Ja bra idé tack. Om jag inte får läsa kursen via komvux kan jag ändå välja att läsa den själv med lärobok och sedan be om prövning?
    • Milla : Se redan nu om du kan anmäla dig till prövning. Anmälan till prövning måste göras minst en månad i förväg, ofta ännu tidigare. Du behöver påbörja prövning snarast i så fall... - för att prövningen består av minst 2 delar och det brukar gå 2-3 veckor mellan dem. Om du skulle göra anmälan om prövning idag, kan du göra första delen i prövningen tidigast om en månad. Sedan andra delen om 2-3 veckor... sedan tar det minst 2 veckor att få betyg "i handen". så det är typ IDAG som du måste göra anmälan till prövning om du ska hinna få betyg senast 1 dec.
    • : Vart kan jag anmäla mig för det då?
    • Milla : Prövning är inte bunden till din kommun. Prövning får du göra överallt där "den aktuella kursen" ges, dvs undervisning i den pågår. För att det ska bli hanterbart - brukar kommuner och gymnasieskolorna hänvisa till "prövningsenheter" eller "prövningsavdelningar" som komvux måste ha vetskap om. De brukar ofta stå på komvux hemsidor - "Anmälan till prövning". Bekvämast är det att anmäla sig till ett ställe som är nära dig /där du bor, studerar eller jobbar/ - för att du ska behöva besöka dem några ggr. När du på måndag pratar med syv på komvux, fråga var du kan anmäla dig till prövning också. Du FÅR anmäla dig i hela Sverige, i vilken stad du vill - till prövning, alltså. Jag kan dock inte lova att anmälan är öppen nu... och att du ska hinna göra prövning och få betyg senast 1 dec. Man brukar behöva vara "ute" i mycket god tid. Tyvärr är inte det en "mänsklig rättighet" att få göra prövning eller att läsa på gymnasiet över huvudet taget. Vi får väl hjälpas åt och försöka hitta var du kan anmäla dig till prövning. Prövningsavgift är 500 kr.
    • : Är det inte försent på måndag att anmäla sig till prövning då? Lyckas inte hitta något på komxuv i söderhamns hemsida om någon anmälan till prövning.
    • Milla : Läs mitt utökade svar.
    • : Har du några tips på vilka hemsidor jag kan kolla på?
    • Milla : Jag har pratat i telefon med CFL nu. Alla SYV-ar är på utbildning och kommer på måndag. Men hen som svarar i telefon där idag sa i alla fall att de ej har egen undervisning i nk2; de får därför inte erbjuda prövningar i den kursen heller. De "köper in" vid behov. De hänvisade i första hand till Hudiksvall. Läs för övrigt mitt utökade svar.
    • : Gäller det alla Syvar i Sverige? Hittar ingen plats för att ansöka prövning.. kan det vara så att det är stängt i hela Sverige då?
    • : Ja det verkar som att det är försent för prövning.
    • Daniel : Det är många som vill göra prövningar och läsa kurser efter gymnasiet. Det är också ont om behöriga lärare och om lärare över huvudet taget. Det blir däför långa väntetider innan man kan göra prövning eller läsa en kurs på komvux. :(
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    hej Lea,

    Naturkunskap 1a2 är en 50 poängskurs som på heltid läses på 2,5 veckor.

    Kompletterande betyg måste Antagning.se bli "tillhanda" senast 1 december 2017 - om du vill att betyget kommer med - in till din ansökan till vårterminen 2018.
    Självaste ansökan måste du göra Senast 16 oktober. Du kan göra ansökan idag - då ansökningsperiod till högskola/universitet har öppnat redan (perioden är 15 sept - 16 okt 2017).

    Vilket program på gymnasiet har du examensbevis ifrån? Detta frågar jag för att det kan finnas "ersättningsmöjlighet" - och det kan förhoppningsvis visa sig att du ej behöver komplettera med med naturkunskap.

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare

    www.hufb.se/vuxenutbildning/cflsoderhamn ser jag att CFL (centrum för Flexibelt Lärande) i Söderhamn har Drop-in (dvs man kan komma utan att ha bokat tid på förhand) idag, torsdag kl.9-12, dvs i 2 timmar tilll.
    Om du kan: ta med dina betyg och gå prata med dem nu. Lycka till!

    Hej igen, nu har jag pratat i telefon både med CFL, centrum för flexibelt lärande i Söderhamn och med komvux i Hudiksvall.
    CFL i Söderhamn säger att de själva inte erbjuder Naturkunskap 2 varken sig att läsa eller göra prövningar i - och köper de tjänsterna "någonstans"... att du måste komma prata med dem, när de har öppet och du får då mer info.
    På komvux i Hudiksvall fick jag veta att nästa prövningstillfälle blir 6 december. Och för att anmäla sig till det behöver man göra anmälan innan 7 november. Det går inte göra prövning på komvux i Hudiksvall tidigare än 6 december 2017 och för dig är det för sent, om du ska hinna komplettera din ansökan till våren.
    Om det någonstans finns möjlighet att anmäla sig till prövning som sker tidigare, så att du ska hinna komplettera - är oklart. Man ska i princip behöva ringa till alla komvux i alla svenska kommuner. Chansen att hitta det vi söker är minimal.
    Tyvärr finns det inte någon sammanställd info om vilka prövningar som erbjuds var... varje person letar på egen hand, bäst hen kan.

    Då du idag ännu inte har kunskaper i den kursen som du vill pröva i; och att det är mycket svårt att hitta var du kan göra prövning ... det kan tyvärr också bli så att du hittar var du kan göra prövning, belatar in 500 kr prövningsavgift; bekostar resa till prövningsställe 2 ggr.; läser på dag och natt på egen hand och sedan får F på prövningen. Det är en realistisk möjlighet, tyvärr... Det är svårt att förbereda sig på egen hand. Ofta lyckas dem som t.ex hade A betyg i Naturkunskap 1b på gymnasiet och har mycket lätt för det ämnet... eller dem som läste naturkunskap 2 på gymnasiet, men fick F - t.ex för att de inte dök upp på slutprovet... men egentligen har kunskaper redan. Det är också lättare att klara nk2 för elever som läste på naturvetenskaps- eller teknikprogrammet, där de läste fysik, kemi och biologi... - jag säger inte att det är hopplöst; jag säger att det är svårt att hitta var du kan anmäla dig till prövning; att du idag verkar inte ha kunskaper i kursen och att du måste mentalt förbereda dig till att det kanske inte går att bli behörig till våren...

    Du kanske måste lägga upp planeringen på längre sikt. Men gå prata med CFL på måndag. Vi önskar dig lycka till och håller tummarna!

    • : Jag läste samhällsprogrammet så har läst naturkunskap 1a1.
    • : De är tyvärr på utbildning resten av veckan, var ner tidigare idag. Men får försöka på måndag igen då. Tack för hjälpen
    • Milla : Om du vill bli https://www.framtid.se/yrke/dietist - så krävs det bl a godkänt betyg i Naturkunskap 2 för behörighet. Det är en kurs á 100 poäng. Den tar fem veckor på heltid att läsa.
    • Milla : Förutom att läsa kursen, kan du fråga om möjlighet till PRÖVNING. Men då måste du skaffa dig kunskaper på egen hand, genom självstudier.
    • : Okej, då måste jag ha missuppfattar ansökningshemsidans beskrivning. Tack! tror du det finns möjlighet att lyckas med det innan 1 december, jag tänker om man läser över 100 % eller är inte det möjligt?
    • Milla : Du hinner om du får betyget i mitten på november eller t o m om du börjar läsa i mitten på oktober - och får betyget fem veckor senare - ... frågan är om komvux antar dig till någon flex- eller distans kurs; om det finns ledig plats, och om någon kurs i din kommun över huvudet taget börjar nu, snart... köpa kurs någon annanstans behöver inte din kommun göra. Det är tyvärr inte din rättighet. Gymnasiestudier är inte en rättighet över huvudet taget, tyvärr. Men vi hoppas och håller tummarna!
    • : Jag får försöka få en drop in tid på måndag och prata med Syv då. Tack för hjälpen!
    • Milla : Ta med dig dina betyg när du går pratar med SYV på komvux; Gör ansökan till högskola - senast 16 okt. det är sedan KOMPLETTERING som du behöver göra senast 1 dec. Självste ansökan är sista dag 16 okt i år /brukar annars vara 15 okt/.
    Läs alla kommentarer