Daniel SYV

     Hej Mattias!

    om den kursen som du kan läsa på sommaren ligger precis i början av programmet, som första kursen, och du får godkänt betyg i den, så kan du troligtvis påbörja ditt program senare, då du ska kunna tillgodoräkna dig den kursen (man behöver inte läsa om kurser i vilka man redan har godkänt betyg).
    Annars så, formellt sett, så hjälper det inte dig att komma in i programmet. Och om kursen ligger i mitten av programmet, så ska du kunna hoppa över den kursen men då har du inte rätt till studiemedel för den kursen, om du inte ska läsa den en gång till... så du blir utan studiemedel under den tiden som kursen läses inom programmet.

    Om det svårt att komma in på programmet och du inte kommer in, men sedan visar sig att du har läst första delen av programmet och om det är då även befrias någon studieplats, då borde du kunna antas till programmet (dock kan det uppstå konkurrens om de lediga platserna ...).
    Om du kan få sommarjobb i stället eller göra ngt annat som du vill göra, så kanske du bör göra annat än att läsa en kurs som ingår i programmet, för du ska få läsa den kursen senare, inom programmet. Och så kanske det blir förändringar i programmet och just den kursen ersätts av en annan kurs, så ska du inte kunna hoppa över den kursen inom programmet.
    ^andra sidan - det kan vara bra att skaffa sig erfarenhet av att ha läst på högskolenivå, så det blir lättare att anpassa sig till högskolestudier (om man sedan innan ej har den erfarenheten), men då kan du läsa en annan kurs på sommaren, inte precis den som ingår inom programmet du söker till.