Sara

    Hej. Jag har läst historia 1b och fått godkänt i det i min förra skola. Men nu kommer min skola läsa historia nu i 2an istället, och jag undrar då om jag får läsa historia 1b en gång till även fast jag är godkänd i det ämnet från min förra skola?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    som gymnasieelev har du rätt att läsa på heltid; detta bland annat för att inte förlora rätten till studiehjälpen från CSN.
    Om din skola kan ge dig en annan kurs att läsa på de timmar som din klass ska läsa Historia 1b - kanske är det en bra lösning. Om din skola inte kan ge dig en annan kurs - så kanske är en bättre lösning att du läser om his 1b. Det är i den situationen som du beskriver inte förbjudet att läsa om en kurs, men du behöver inte heller göra det (om du redan har betyget) - men frågan är då: vill du behålla studiebidraget från CSN? I så fall behöver du läsa på heltid och det blir deltid om du inte läser en kurs som din klass läser och ej läser ngn annan kurs i stället.
    Prata med SYV på din skola och lycka till!
    Vänligen
    Julia